Aleko / Francesca Da Rimini de Rachmaninov à l’Opéra National de Lorraine | Free Online via Culturebox (24/1/2015)

Σχολιάστε

01/03/2015 από cmorfakis

1

Aleko Serguei Rachmaninov à l’Opéra National de Lorraine

H opera Aleko είναι η πρώτη από τις όπερες που έγραψε ο Serguei Rachmaninov σε ηλικία 19 χρόνια ως μέρος των σπουδών του. Το ρωσικό λιμπρέτο του Vladimir Nemirovich-Danchenko είναι μια προσαρμογή του ποιήματος The Gypsies (Οι Τσιγγάνοι) του Alexander Pushkin  ενώ μουσικά ο Rachmaninov αποτίει ένα φόρο τιμής στον Tchaikovsky, τον οποίο θαυμάζει.

Μια μπάντα τσιγγάνων έστησαν της σκηνές τους για τη νύχτα στην όχθη ενός ποταμού. Κάτω από ένα χλωμό φεγγάρι, ανάβουν φωτιές, να προετοιμάσουν το γεύμα και τραγουδήσουν της ελευθερίες της νομαδικής ζωής τους. Ένας ηλικιωμένος τσιγγάνος αφηγείται μια ιστορία. Πολύ καιρό πριν, αγαπούσε τη Mariula που τον εγκατέλειψε για έναν άλλο άνδρα, αφήνοντας πίσω τη Zemfira, την κόρη τους. Η Zemfira έχει πλέον μεγαλώσει, έχει το δικό της παιδί, και ζει με τον Aleko, ένα Ρώσο που έχει εγκαταλείψει τον πολιτισμό για την τσιγγάνικη ζωή. Ακούγοντας αυτή την ιστορία, ο Aleko είναι εξοργισμένος γιατί  θεωρεί ότι ο πατέρας της Zemfira πήρε καμία εκδίκηση για τη Mariula. Αλλά η Zemfira διαφωνεί. Γι ‘αυτήν, όπως και για τη μητέρα της, η αγάπη είναι δωρεάν, και η ίδια έχει ήδη κουραστεί από την κτητικότητα του Aleko και τώρα αγαπά έναν νεώτερο τσιγγάνο, έναν από τους δικούς της ανθρώπους. Μετά από χορούς για γυναίκες και άνδρες, οι τσιγγάνοι πέφτουν για ύπνο ύπνο. Η Zemfira εμφανίζεται με τον νεαρό εραστή της, τον οποίο φιλά με πάθος πριν εξαφανιστεί στη δική της σκηνή για να φροντίσουν το παιδί της. Ο Aleko εισέρχεται και η Zemfira τον χλευάζει, τραγουδώντας για τον ​​εραστή της. Μόνος, ο Aleko αναλογίζεται την καταστροφή της σχέσης του με τη Zemfira και την αποτυχία της προσπάθειάς του να φύγει από το συνηθισμένο κόσμο. Όπως έρχεται η αυγή, συλλαμβάνει επ’ αυτοφόρω τη Zemfira και τον εραστή της. Υπό τη μανία της ζήλιας σκοτώνει και τους δύο. Όλες οι τσιγγάνοι συγκεντρώνονται, να δουν από την φασαρία. Με επικεφαλής τον πατέρα της Zemfira, θα χαρίσουν τη ζωή στον Aleko, αλλά τον εξορίσουν από αυτούς για πάντα.

Ο ρουμάνος σκηνοθέτης Silviu Purcãrete επέλεξε να μεταφέρει την υπόθεση της όπερας από ένα τσιγγάνικο καταυλισμό σε ένα έναν περιφερόμενο θίασο τσίρκου για την παραγωγή του Teatro Colon de Buenos Aires, η οποία μεταφέρθηκε και στην Opera Nancy. Μια σκηνοθεσία απλή ως ελαφρά μπανάλ που βλέπετε ωστόσο ευχάριστα λόγω της εξαίσιας μουσικής του Rachmaninov.

2 3 4 5 6
9
***
0

Η Francesca Da Rimini του Serguei Rachmaninov είναι μια όπερα με πρόλογο, δυο εικόνες και ένα επίλογο σε ρωσικό λιμπρέτο του Modest Ilyich Tchaikovsky. Βασίζεται στην ιστορία της Francesca Da Rimini, το πέμπτο canto του επικού ποιήματος του Δάντη Κόλαση (το πρώτο μέρος της Θείας Κωμωδίας). Το πέμπτο canto είναι το μέρος για το δεύτερο κύκλο της κόλασης (Lust).

Πρόλογος: Το σκηνικό είναι το κάστρο Μαλατέστα γύρω στα τέλη του 13ου αιώνα. Το φάντασμα του Βιργιλίου οδηγεί τον ποιητή Δάντη στην άκρη του πρώτου κύκλου της Κολάσεως. Αυτοί θα κατέβουν στον δεύτερο, όπου ο βουβός χορός των καταραμένων ψυχών ακούγεται. Ο Βιργίλιος λέει στον Δάντη ότι αυτό είναι το βασίλειο όπου οι αμαρτωλοί τιμωρούνται για τη λαγνεία και βομβαρδίζονται από ένα αιώνιο ανεμοστρόβιλο. Ο Δάντης ζητά δύο τέτοιες ψυχές, τη Francesca και τον Paolo, για να πουν την ιστορία τους.

Πρώτη Εικόνα: Στην αυλή του κάστρου, ο Lanceotto Malatesta είναι έτοιμος να πάει στον πόλεμο, αλλά παραδέχεται ότι αντλεί πλέον ευχαρίστηση στον πόλεμο. Ο Lanceotto είναι παραμορφωμένος, και ξέρει ότι η σύζυγός του, Francesca, δεν τον αγαπά. Αυτή εξαπατήθηκε για να παντρευτεί τον Lanceotto ενώ νόμιζε ότι θα παντρευόταν τον Paolo Malatesta, όμορφο νεότερο αδελφό του Lanceotto. Ο Lanceotto είναι καχύποπτος με την Francesca και ζηλιάρης με τον Paolo. Έτσι σχεδιάζει μια παγίδα για να αποκαλύψει τη μοιχεία. Η Francesca ενώ επιβεβαιώνει την υπακοή της στον Lanceotto, του λέει ότι δε μπορεί να τον αγαπά. Ρωτά πότε θα επιστρέψει, και Lanceotto λέει ότι δε θα επιστρέψει μετά το τέλος της μάχης. Όταν η Francesca φ φεύγει, ο Lanceotto γελάει.

Δεύτερη εικόνα: Ο Paolo και η Francesca είναι μαζί, μόνοι, σε ένα δωμάτιο στο κάστρο. Ο Paolo αφηγείται την ιστορία του σερ Λάνσελοτ και της βασίλισσας Γκουίνεβιρ, η οποία παραλληλίζει τα δικά τους συναισθήματα. Πράττοντας αυτό, ο Paolo δηλώνει την αγάπη του για τη Francesca. Η Francesca αντιστέκεται αρχικά, προσπαθώντας να μείνει πιστή στον Lanceotto. Ωστόσο, τη δική της αντίσταση διαβρώνουν οι συνεχιζόμενες εκφράσεις αγάπης του Paolo, και η επιθυμία της για αυτόν. Τραγουδούν για τη μυστική αγάπη τους, και μένουν αγκαλιασμένοι. Ο Lanceotto έχει επιστρέψει, βλέπει τους εραστές μαζί και μαχαιρώνει θανάσιμα τον Paolo και τη Francesca.

Επίλογος: Ο Paolo και Francesca υποχωρούν μέσα στη δίνη του δεύτερου κύκλου. Ο Δάντης έχει ξεπεράσει τον οίκτο και τον τρόμο. Αυτός και ο Βιργίλιος παραμένουν με τη σκέψη: «Δεν υπάρχει μεγαλύτερη θλίψη στον κόσμο παρά να θυμηθείτε μια στιγμή χαράς σε μια στιγμή της θλίψης».

Η σκηνοθετική προσέγγιση της όπερας Francesca Da Rimini του Serguei Rachmaninov από τον Silviu Purcãrete παρότι δεν ξεφεύγει από ορισμένα κλισέ είναι ενδιαφέρουσα και σκηνικά απολαυστική. Σε συνδυασμό με τις υπέροχες ερμηνείες και την αριστουργηματική μουσική του Rachmaninov αποτελούν ένα έργο που αξίζει κανείς να το παρακολουθήσει μιας και σπάνια περιλαμβάνεται στο οπερετικό ρεπερτόριο.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: