Editorial #20 | Ganesh Versus the Third Reich, Israel Galvan / Lo Real—Le Réel —The Real, Comicdom con Athens 2014

Σχολιάστε

01/04/2014 από cmorfakis

Δυόμιση μήνες πριν τη μεγάλη πρεμιέρα του καλοκαιριού και ο Απρίλιος μας υποδέχεται με ένα σύνολο σπουδαίων παραστάσεων και εκδηλώσεων. Ας τις απολαύσουμε…

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ)

GANESH-VERSUS-THE-THIRD-REICH_site_med.jpg

Back to Back Theatre – Ganesh Versus the Third Reich (2-5 Απριλίου 2014)

Η φανταστική συνάντηση του ινδικού θεού-ελέφαντα Γκανές με τον Χίτλερ στην παράσταση μιας από τις σπουδαιότερες και πιο ιδιοσυγκρασιακές ομάδες, καθώς οι ηθοποιοί της είναι επαγγελματίες διεθνούς κύρους με νοητική υστέρηση.

Μία ώρα και σαράντα λεπτά. Τόσο χρόνο χρειάζεται η αυστραλέζικη ομάδα Back to Back Theatre για να καταρρίψει μια σειρά από κοινωνικά στερεότυπα για την ομορφιά και την αναπηρία, το φασισμό και τη χειραγώγηση, την ηθική και τον ανθρωπισμό. Μία ώρα και σαράντα λεπτά είναι η διάρκεια αυτής της –σπάνιας ομορφιάς και ευαισθησίας– παράστασης που διαπραγματεύεται το ταξίδι τουινδικού θεού-ελέφαντα Γκανές στη ναζιστική Γερμανία, προκειμένου να διεκδικήσει από τον Αδόλφο Χίτλερ τη σβάστικα, το πανάρχαιο σανσκριτικό σύμβολο. Ακούγεται σαν θρύλος, αλλά δεν είναι. Η υπόθεση αυτού του παράδοξου παραμυθιού για το Ολοκαύτωμα γράφτηκε από τους ηθοποιούς του Back to Back Theatre και ερμηνεύεται από τους ίδιους σε μια παράσταση που ταράζει με την πολιτική της οξύτητα και συγκινεί με την αισθητική της αρτιότητα.

«Ήρθατε μήπως για να δείτε ένα freak-show;» θα μας ρωτήσει ένας από τους ηθοποιούς, προκαλώντας μας να αναρωτηθούμε πόσο αγνές είναι οι προθέσεις μας, αλλά και τι σημαίνει να θεωρείται κανείς εξοβελισμένος από τις νόρμες μιας κοινωνίας προσκολλημένης στην ομοιομορφία.

399862484_640

Israel Galvan / Lo Real—Le Réel —The Real (23-27 Απριλίου 2014)

O διάσημος Ισπανός χορευτής και χορογράφος Ισραέλ Γκαλβάν χορεύει το «αδύνατο», δυναμιτίζοντας τη σκηνή .

Κάποτε, ο Γάλλος φιλόσοφος Georges Didi-Huberman είπε στον διάσημο Ισπανό χορευτή: «Ισραέλ, το να χορεύεις την πραγματικότητα είναι συνώνυμο του να χορεύεις το αδύνατο». Κι αυτό ακριβώς αποπειράται  να κάνει σε αυτή την παράσταση ο Ισραέλ Γκαλβάν. Επινοεί μια νέα χορογραφική γλώσσα φλαμένκο, ώστε να προσεγγίσει εκφραστικά το δύσκολο θέμα του διωγμού των Ρομά κατά τις δεκαετίες του ’30 και του ’40 από τα φασιστικά καθεστώτα εκείνης της περιόδου.

Πώς να εκφράσει κανείς με το σώμα τα βασανιστήρια, τον πόνο, την περηφάνια, το ελεύθερο πνεύμα; Ο Γκαλβάν το επιχειρεί και κερδίζει το στοίχημα. Συνεργοί του σε αυτό το εγχείρημα είναι δύο εξαιρετικές χορεύτριες (Μπελέν Μάγια και Ισαμπέλ Μπαγιόν), έμπειροι μουσικοί, τραγουδιστές, μια μπάντα, ηθοποιοί και χορευτές. Η παράσταση είναι γεμάτη δυνατές στιγμές –όπως ο συγκλονιστικός χορός της Μάγια, παγιδευμένης στις χορδές ενός ξεχαρβαλωμένου πιάνου που παραπέμπουν στα συρματοπλέγματα των στρατοπέδων συγκέντρωσης– και ενσαρκώνει τον πόνο και το πάθος για την ελευθερία με τέτοιο τρόπο, που είναι αδύνατον να μην κάνει σαφές το μήνυμα κατά του ρατσισμού. Το Lo Real-Le Réel-The Real είναι μια παράσταση γεμάτη τραγικές μνήμες, που εγείρουν δύναμη και πάθος για ζωή και δικαιοσύνη.

Situation-Rooms-IMG_7886-pigi_site_gal.jpg

FFF | Rimini Protokoll: Situation Rooms (28 Απριλίου – 3 Μαΐου 2014)

H κορυφαία ευρωπαϊκή πρωτοποριακή ομάδα Rimini Protokoll, που διεύρυνε όσο κανείς άλλος την έννοια του θεάτρου-ντοκουμέντου, στήνει στο κέντρο της Αθήνας ένα αντισυμβατικό και άκρως πολιτικοποιημένο ζωντανό βιντεοπαιχνίδι.

Το Situation Rooms συγκεντρώνει 20 ανθρώπους από διάφορες ηπείρους, οι ζωές των οποίων έχουν διαμορφωθεί από τη χρήση όπλων, σε ένα κινηματογραφικό σκηνικό που αναδημιουργεί τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο των πιστολιών και των εκτοξευόμενων χειροβομβίδων, των εξουσιαστών και των προσφύγων μέσα από απροσδόκητες διαδρομές και αναπάντεχες συναντήσεις.

Το σκηνικό αποτελείται από έναν τεράστιο χώρο με αυτόνομα δωμάτια. Με τιςπροσωπικές αφηγήσεις των «κατοίκων» τους, οι εικόνες αρχίζουν να κινούνται και οι θεατές παρακολουθούν τις μεμονωμένες πορείες τους μέσα από τις ατομικές τους κάμερες και τα ακουστικά τους. Αρχίζουν να κατοικούν οι ίδιοι στο κτίριο και να ζουν για 90 λεπτά τις… ζωές των άλλων, ακολουθώντας την προσωπική οπτική των πρωταγωνιστών. Το κοινό εισχωρεί όλο και πιο βαθιά μέσα στο λαβύρινθο του κινηματογραφικού σκηνικού και ο καθένας γίνεται τμήμα της αναπαράστασης ενός περίτεχνου κινηματογραφικού γυρίσματος με πολλαπλές ταυτόχρονες οπτικές γωνίες.

Το Situation Rooms είναι ένα συναρπαστικό πολύ-σινεμά, μια επαυξημένη πραγματικότητα, τρισδιάστατη στο βαθμό που μόνο το θέατρο μπορεί να είναι!

Εθνικό Θέατρο (ΕΘ)

dekaimero-bokakiou-fotografia

Δεκαήμερο του Βοκάκιου (28/03-27/04/2014)

Μια παρέα μετακομίζει στην εξοχή, για να αποφύγει την εξάπλωση της πανούκλας στην πόλη, και τα μέλη της αφηγούνται για δέκα μέρες από μια ιστορία με πρωταγωνιστές τον έρωτα και το πνεύμα και τη χαρά της ζωής. Ο κυνικός και πονηρός κόσμος της σάρκας, ένας κόσμος αστείος και γεμάτος χάρη συνδυάζεται και αναμιγνύεται με τον αστικό κόσμος του πνεύματος, σε ένα εκρηκτικό μίγμα παιχνιδιού, ερωτοτροπιών και απόλαυσης της ύπαρξης.

Η διασκευή του κειμένου βασίζεται στο Δεκαήμερο του Βοκάκιου σε μετάφραση Κοσμά Πολίτη, σε κείμενα της Λένας Κιτσοπούλου και σε αυτοσχεδιασμούς ηθοποιών.

Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ)

thumbnail

Werther by Jules Massenet (1, 11-13,, 26, 27, 30/4 – 2, 3/5/2014)

Μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, ο συγκλονιστικός Βέρθερος του Ζυλ Μασνέ επανέρχεται μετά από τριανταένα χρόνια στην Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) σε σκηνοθεσία του σκηνοθέτη Σπύρου Α. Ευαγγελάτου και μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη.

Το έργο, το οποίο γράφτηκε περίπου έναν αιώνα μετά το επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε στο οποίο βασίζεται, περιγράφει την ιστορία του αδιέξοδου έρωτα ανάμεσα στον νεαρό Βέρθερο και την Σαρλότ. Όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει καμία ελπίδα, ο Βέρθερος αυτοκτονεί. Η Σαρλότ, που έχει αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης, σπεύδει κοντά του και τον προλαβαίνει λίγο πριν εκείνος ξεψυχήσει.

Για τον Βέρθερο, η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφαλίσει υψηλού επιπέδου διανομή. Τον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο θα ερμηνεύσει, στην πρώτη διανομή, ο διακεκριμένος Γάλλος τενόρος Ζαν-Φρανσουά Μπορράς, ο οποίος μόλις πριν λίγες μέρες τον ερμήνευσε με μεγάλη επιτυχία στη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης (στην παραγωγή όπου πρωταγωνιστεί, επίσης, ο Γιόνας Κάουφμαν). Ο Μπορράς έχει τραγουδήσει μεταξύ άλλων στην Όπερα του Παρισιού, της Ρώμης, του Σάο Πάολο και στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, ενώ έχει συνεργαστεί με κορυφαίους μαέστρους, όπως ο Ρικάρντο Μούτι. Στον ρόλο της Σαρλότ, η διακεκριμένη μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη. Την πρώτη διανομή συμπληρώνουν οι μονωδοί Βασιλική Καραγιάννη, Διονύσης ΣούρμπηςΔημήτρης Κασιούμης κ.ά.

Wiener Staatsoper – MET HD LIVE – ROYAL OPERA HOUSE CINEMA / THE ROYAL BALLET

placeholder01.jpg.560x420_q85_crop_upscale

H φημισμένη Wiener Staatsoper καθιερώνει από φέτος την προβολή σε live stream, με χρέωση 14 €, μιας σειράς παραγωγών της. Το σχετικό ετήσιο πρόγραμμα των προβολών για την καλλιτεχνική περίοδο 2013-2014 μπορείτε να βρείτε εδώ. Τον Απρίλιο έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τη δημοφιλή όπερα του Richard Wagner: Lohengrin (25/4).

12521552323_7d4b4aabab

Τέλος, από τις μεταδόσεις της MET HD LIVE, τον Απρίλιο θα προβληθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) η όπερα του Giacomo Puccini: La Bohème (5/4) σε σκηνοθεσία του Franco Zeffirelli και η όπερα του Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte (26/4). Παράλληλα, από τις μεταδόσεις του Royal Opera House του Λονδίνου, τον Απρίλιο θα προβληθεί το μπαλέτο The Winter’s Tale σε χορογραφία του Christopher Wheeldon (28/4).

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ)

nil

Les Grands Ballets Canadiens de Montréal Ohad Naharin: “Minus One” (3-4/4/2014)

Τα Grands Ballets Canadiens de Montréal, με πενήντα μόλις χρόνια ιστορίας, έχουν ήδη καθιερωθεί ως ένα από τα μεγαλύτερα σύνολα χορού σε όλο τον κόσμο.  Διαρκώς εξελισσόμενα, εξερευνούν νέα πεδία στην τέχνη του χορού ενώ παράλληλα συνεχίζουν να υπηρετούν με αφοσίωση το κλασικό μπαλέτο. Τα Μπαλέτα έχουν αναδείξει το ταλέντο πολλών Καναδών χορογράφων (Ginette Laurin, Paul-André Fortier, Édouard Lock, James Kudelka). Πολύ σημαντική συνεργασία έχουν επίσης με κορυφαίους χορογράφους από όλο τον κόσμο όπως ο Jiří Kylián, ο Mats Ek και ο Ohad Naharin.

Ohad Naharin: Minus One

«Η ψευδαίσθηση της ομορφιάς / και μια λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην τρέλα και τη λογική / ο πανικός πίσω από το γέλιο …» Με αυτά τα λόγια αρχίζει το Minus One του Ohad Naharin, ένα από τα πιο πρωτοποριακά έργα στο ρεπερτόριο των Μεγάλων Μπαλέτων του Καναδά.

Ξεκινώντας με αποσπάσματα από επτά διαφορετικές χορογραφίες του (Zachacha, Sabotage Baby, Black Milk, Passomezzo, Anaphaza, Queens of Golub και Mabul) ο Naharid κατάφερε να δημιουργήσει ένα μοναδικό, ενιαίο και ολοκληρωμένο έργο, που δεν θα μπορούσε με τίποτα να χαρακτηριστεί σαν ένα αυθαίρετο κολλάζ. Το χορογραφικό «πάτσγουορκ» είναι μια επικίνδυνη άσκηση την οποία ο χορογράφος έφερε εις πέρας με απόλυτη επιτυχία. Το Minus One είναι στην ουσία ένα αφιέρωμα στον χορό και πάνω απ’ όλα στους χορευτές – που αποτελούν συστατικό στοιχείο της χορογραφίας, και όχι απλούς εκτελεστές. Ο καθένας τους ερμηνεύει ένα σόλο όπου η κίνηση συνοδεύεται από την ίδια του τη φωνή (ηχογραφημένη) να διηγείται προσωπικές ιστορίες περιγράφοντας τη σχέση του με το χορό.
Η μουσική εναλλάσσεται ανάμεσα σε τραγούδια παραδοσιακά και ποπ, έργα μπαρόκ, έθνικ ρυθμούς και πρωτότυπες συνθέσεις.
Οι χορευτές κινούνται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, κάνουν άλματα και περιστροφές, ξαφνικά επιβραδύνουν δίνοντας θέση σε πιο αργές, «υπνωτικές» –αλλά εξίσου εκφραστικές– κινήσεις για να επανέλθουν τελικά στον αρχικό φρενήρη ρυθμό. Μέσα σε μια πανηγυρική ατμόσφαιρα οι ερμηνευτές παραδίνουν στην κυριολεξία τον εαυτό τους στο χορό. Όλες οι κινήσεις είναι ενορχηστρωμένες με τόλμη, άλλοτε χαρούμενες άλλοτε στοχαστικές, άλλοτε κωμικές, τέλεια συγχρονισμένες, γεμάτες χάρη, σβελτάδα και χιούμορ.
Το Minus One του Ohad Naharin δίνει στους χορευτές των Grands Ballets Canadiens την ευκαιρία να αποδείξουν την αρτιότητα της τεχνικής τους, τη χορευτική τους δεινότητα και το πολύπλευρο ταλέντο τους.

Antigonegallery1

Comédie-Française: «Αντιγόνη» του Ανούιγ (26-27/4/2014)

«Θα περίμενε κανείς διαβάζοντας την Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ μια απλή διασκευή του έργου του Σοφοκλή, όμως δεν είναι έτσι. Μέσα στο ζοφερό κλίμα της γερμανικής κατοχής το 1944 ο Ανούιγ και ο Αντρέ Μπαρσάκ (σκηνοθέτης τηςΑντιγόνης και διευθυντής του Théâtre de l’ Atélier) αποφασίζουν να κάνουν κάτι πιο τολμηρό. Μέσα στο Παρίσι των συλλήψεων, των προκηρύξεων και των επιθέσεων, του φόβου και της βίας, η μορφή της Αντιγόνης – σύμβολο αντίστασης – ενσαρκώνει ξαφνικά τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς.
Έξω από θρησκεία (δεν πρόκειται για έργο του Σοφοκλή ούτε του Κλωντέλ), έξω από αθεϊσμό (δεν είναι Καμύ ούτε Σαρτρ) η Αντιγόνη ξαναζωντανεύει μέσα στη δική μας εποχή και μας ταρακουνάει. Θέμα ιδιόμορφο, πολεμικό και συνάμα ποιητικό, μας κατακτά και μας συγκινεί με έναν τρόπο σχεδόν βίαιο. Και μας θέτει αμείλικτα ερωτήματα.
Μια μεγάλη ηθοποιός εκείνης της εποχής θυμόταν με συγκίνηση το πόσο τους γέμιζε με ελπίδα το έργο αυτό: “Ήμασταν ενθουσιασμένοι, ήταν η φωνή που θέλαμε να ακούσουμε…”. Νομίζω πως και σήμερα ακόμη αυτή η φωνή έχει τη δύναμη να μας ξεσηκώνει».

ComicdomCon-2014_poster-rgb

Comicdom con Athens 2014

Το Comicdom Con Athens είναι μια τριήμερη γιορτή των comics, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο και συνδιοργανώνουν η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Comicdom Press και η Ελληνοαμερικανική Ένωση. Σε μια εκδήλωση βασισμένη στα πρότυπα αντίστοιχων διεθνών διοργανώσεων, το ελληνικό κοινό έρχεται σε επαφή με μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες μορφές Τέχνης παγκοσμίως, μέσω της παρουσίας διεθνώς καταξιωμένων δημιουργών, εκθέσεων πρωτότυπων έργων, sketch events, προβολών, workshops για την τεχνική του σεναρίου και της εικονογράφησης, παρουσιάσεων νέων τίτλων από ελληνικές εκδοτικές comics, bazaar ελληνικών καταστημάτων comics και εκδοτικών εταιριών, καθώς και των Comicdom Awards, των μοναδικών βραβείων comics για τους έλληνες δημιουργούς, όπου το ελληνικό κοινό τιμά με την προτίμησή του, τους καλύτερους της χρονιάς που πέρασε.

H Ελληνοαμερικανική Ένωση και η Comicdom Press διοργανώνουν για ένατη συνεχή χρονιά στις 4, 5 και 6 Απριλίου 2014, στους χώρους της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το μοναδικό ελληνικό φεστιβάλ αποκλειστικά αφιερωμένο στα comics. Αποδεικνύοντας ότι η αγάπη για τα comics δεν γνωρίζει καλλιτεχνικά ή γεωγραφικά σύνορα, το Comicdom Con Athens παρουσιάζει τους επίσημους προσκεκλημένους της φετινής διοργάνωσης:

-Ο καταξιωμένος Ισπανός σεναριογράφος Enrique Sánchez Abulí, συν-δημιουργός του δημοφιλούς TORPEDO 1936 (σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες).
– Ο βραβευμένος με Eisner Award Βρετανός σχεδιαστής Glenn Fabry, πασίγνωστος για τα θρυλικά εξώφυλλά του σε τίτλους όπως HELLBLAZER και PREACHER.
– Η ανερχόμενη Ιταλίδα σχεδιάστρια, Emanuela Lupacchino, γνωστή για τα σχέδιά της σε τίτλους μεγάλων αμερικανικών εκδοτικών.
– Η Γαλλίδα εικονογράφος και δημιουργός comics, Pénélope Bagieu το comic της οποίας (JOSEPHINE) πρόσφατα μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη (σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος).
– Ο ταλαντούχος Ιρλανδός δημιουργός Stephen Mooney (σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ιρλανδίας στην Αθήνα).
– Ο Νορβηγός σχεδιαστής comics και εικονογράφος, Martin Ernstsen (σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Νορβηγίας στην Αθήνα).

Την εικονογράφηση του εξωφύλλου του καταλόγου φιλοτεχνεί, αποκλειστικά για την εκδήλωση, ένας από τους διεθνείς προσκεκλημένους του Comicdom Con Athens. Φέτος, έχουμε τη χαρά να την υπογράφει η Emanuela Lupacchino, ενώ την επίσημη εικονογράφηση του Comicdom Con Athens 2014 έχει επιμεληθεί ο δημιουργός comics, Γιώργος Καμπάδαης.

Λέσχη Φίλων Κόμικς – GreekComics

rosa_flyer_gc

Ο Don Rossa στη Λέσχη Φίλων Κόμικς (14 & 15 Απριλίου 2014)

Μεγάλη Δευτέρα(14/4) και Μεγάλη Τρίτη(15/4) θα βρίσκεται στην ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΩΝ ΚΟΜΙΚΣ (Αγίας Ειρήνης 5) και θα υπογράφει αντίτυπα της δουλειάς του. Μετά από συννενόηση μαζί του κανονίστηκε το πρόγραμμα να έχει ως εξής: Το signing θα γίνει 12μμ – 6μμ τις δύο αυτές μέρες. Για να μην έχουμε παράπονα, από τις 11 θα μοιράζονται αριθμοί προτεραιότητας που θα ισχύουν με την προσέλευση του καθενός. Δυστυχώς η Λέσχη δεν χωράει πολλά άτομα οπότε μέσα στο κτήριο θα βρίσκονται αυστηρά ΜΟΝΟ 30 άτομα (εκτός από την συντονιστική ομάδα). Οι υπόλοιποι δυστυχώς θα περιμένουν έξω. Γίνεται μια προσπάθεια με καφετέρειες της περιοχής να φιλοξενήσουν κόσμο και να υπάρχει online ενημέρωση για τον αριθμό που θα μπαίνει κάθε στιγμή στο κτήριο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: