Editorial #19 | National Theatre’s War Horse,Nicolas Stemann / Thalia Theater Τα συμβόλαια του εμπόρου, Balkans: Just the Beginning – Via Negativa, 9th Athens Animfest

Σχολιάστε

02/03/2014 από cmorfakis

Έχοντας παρακολουθήσει το σπουδαίο σκηνοθετικά Henry V του William Shakespeare με τον εκπληκτικό Jude Law στο Noel Coward Theatre του Λονδίνου καθώς και το ονειρικό A Midsummer Night’s Dream του William Shakespeare σε παραγωγή του Bristol Old Vic και της μοναδικής Handspring Puppet Company στο Barbican η προσαρμογή στην επαρχιώτικη θεατρική σκηνή της Αθήνας είναι δύσκολη. Παρ’ όλα αυτά για το μήνα Μάρτιο θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε σπουδαίες ξένες παραγωγές που θα ανέβουν και στα εγχώρια πολιτιστικά κέντρα.

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ)

_damned_be_the_traitor_of_his_homeland_7_cr_ziga_koritnik

Balkans: Damned Be the Traitor of his Homeland! Oliver Frljić (5 Μαρτίου 2014)

«Καταραμένος να είναι ο προδότης της πατρίδας του!» Ο τελευταίος στίχος του εθνικού ύμνου της πρώην Γιουγκοσλαβίας δίνει τον τίτλο σε αυτή την παράσταση-σοκ του 37χρονου και διεθνώς αναγνωρισμένου σκηνοθέτη. Αθυρόστομο και προκλητικό, πλημμυρισμένο στη βαλκανική μουσική και την ακραία σωματικότητα, ένα αναρχικό καμπαρέ για τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας, τον εθνικισμό και το εμφύλιο μίσος.

Marina-Abramovic_site_med

Balkans: Μαρίνα Αμπράμοβιτς Συζητά με τον Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς για το Ινστιτούτο της και τη μέθοδό της (7 Μαρτίου 2014)

Η κορυφαία καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς, που έφερε την έννοια της περφόρμανς στα όριά της, έρχεται στη Στέγη για μια συζήτηση σχετικά με το έργο της. Η Μέθοδος Αμπράμοβιτς εκπαιδεύει τους θεατές στις δεξιότητες που απαιτούνται για να συμμετάσχουν και να παρακολουθήσουν μακράς διάρκειας περφόρμανς. Η μέθοδος περιλαμβάνει μια σειρά ασκήσεων που είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να ενισχύσουν την κατανόηση των θεατών σχετικά με τη σωματική και πνευματική τους εμπειρία. Αυτές οι ασκήσεις πηγάζουν από την πίστη της ότι ο καθένας (ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, φύλου, σεξουαλικής προτίμησης, κοινωνικής τάξης, σωματικής ικανότητας ή μητρικής γλώσσας) μπορεί να επωφεληθεί από το να είναι πιο ενεργά παρών ανά οποιαδήποτε στιγμή.

Στη διάρκεια της σταδιοδρομίας της, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς πειραματίστηκε ευρύτατα με αυτές τις ασκήσεις στον ίδιο της τον εαυτό και τώρα επιθυμεί να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου και άλλοι μπορούν να γίνουν κοινωνοί της συγκεκριμένης διαδικασίας. Οι ασκήσεις αυτές αποτελούν ένα από τα στοιχεία μιας ολοκληρωμένης σειράς δραστηριοτήτων διαθεματικού προγραμματισμού που θα λάβουν χώρα στο ΜΑΙ (Ινστιτούτο Μαρίνα Αμπράμοβιτς). Μετά τη συζήτηση σχετικά με τη μέθοδο της Αμπράμοβιτς και την ίδρυση του ινστιτούτου της, θα ακολουθήσει μια συνομιλία της με τον Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς για τις καλλιτεχνικές πρακτικές της.

clear_history_11_site_med.jpg

Balkans: Clear History – Nicoleta Esinencu (8 Μαρτίου 2014)

Θέατρο-ντοκουμέντο από μια ραγδαία ανερχόμενη Μολδαβή δραματουργό και σκηνοθέτιδα. Η Νικολέτα Εσινένκου (γενν. 1978) αντλεί αρχειακό υλικό και αποκαλύπτει τις αντισημιτικές ενέργειες του δικτάτορα Ίον Αντονέσκου (1882-1946), ανάμεσά τους και τη δημιουργία του δεύτερου μεγαλύτερου στρατοπέδου συγκέντρωσης των Ναζί μετά το Άουσβιτς, στην Τρανσνίστρια.

one_poor_one_site_med

Balkans: 1poor and one0 – BADco. (9 Μαρτίου 2014)

Η διακεκριμένη κολλεκτίβα, γνωστή για τα ανατρεπτικά εννοιολογικά έργα της, στα όρια μεταξύ χορού, περφόρμανς-διάλεξης και πολυμέσων, διερευνά στην παράσταση 1poor and one0 τη «μετάλλαξη» του ανθρώπινου σώματος σε μηχανή παραγωγής. Πηγή έμπνευσης αποτελεί το πρώτο φιλμ στην ιστορία του κινηματογράφου και ντοκουμέντο για τη βιομηχανοποίηση, H έξοδος των εργατών από το εργοστάσιο Λυμιέρ (1895).

on_trial_together_site_med.jpg

Balkans: On Trial Together-Athens Episode – Ana Vujanović & Saša Asentić (12 Μαρτίου 2014)

Ένα υβριδικό δημόσιο θέαμα, στα όρια μεταξύ θεατρικού έργου, χορογραφίας, κοινωνικού παιχνιδιού και χάππενινγκ, με τη συμμετοχή των θεατών και τη σκηνοθετική υπογραφή δύο σημαντικών προσωπικοτήτων της ανεξάρτητης βαλκανικής σκηνής. Η δημοκρατία και οι μηχανισμοί προπαγάνδας, ο δημόσιος διάλογος και η συλλογικότητα είναι ορισμένα από τα θέματα αυτής της παιγνιώδους πολιτικής περφόρμανς.

120419_MFerlin_SadSamLucky_DankoStjepanovic_04

Balkans: Sad Sam Lucky – Matija Ferlin (15 Μαρτίου 2014)

Ο βραβευμένος Κροάτης χορογράφος και χορευτής παλεύει με ένα τραπέζι πάνω σε ένα λευκό πάτωμα, που σταδιακά μεταμορφώνεται σε αφαιρετικό πίνακα ζωγραφικής, και καταθέτει έναν αινιγματικό και βαθιά συναισθηματικό φόρο τιμής στον εξπρεσιονιστή ποιητή Σρέτσκο Κοσοβέλ (1904-1926), τον επονομαζόμενο «Ρεμπώ» του σλαβόφωνου κόσμου.

just-the-beginning2mala_b

Balkans: Just the Beginning – Via Negativa (16 Μαρτίου 2014)

«Πόσο ευτυχισμένοι είμαστε με τη δημοκρατία που έχουμε;» αναρωτιούνται οι περφόρμερ της δυναμικής αυτής ομάδας, χοροπηδώντας με παγωμένα χαμόγελα και πετώντας τα ρούχα τους, γράφοντας μια επιστολή στον πρωθυπουργό και διαβάζοντας λόγους Ελλήνων πολιτικών. Έχοντας προσαρμόσει την ειρωνική τους περφόρμανς στην ελληνική κατάσταση, εξετάζουν το πώς ο νεοφιλελευθερισμός γεννά το φασισμό.

w_120720_rdl_0777

Nicolas Stemann / Thalia Theater Τα συμβόλαια του εμπόρου – Μία οικονομική κωμωδία (27-29 Μαρτίου 2014)

Μια πολυσυζητημένη παράσταση φθάνει στη Στέγη και την καταλαμβάνει από άκρη σε άκρη. Το έργο-δυναμίτης, από τη βραβευμένη με Νόμπελ συγγραφέα Ελφρίντε Γέλινεκ, προσαρμόζεται στη συνθήκη της ελληνικής οικονομικής κρίσης και ανεβαίνει σαν ένα θεότρελο μουσικοθεατρικό χάππενινγκ.

«Το χρήμα τα έπαιξε και την έκανε για αλλού!» θα μας τραγουδήσουν οι δεκατρείς ηθοποιοί και μουσικοί από την Κολωνία και το Αμβούργο, κολλώντας πάνω τους χαρτονομίσματα των 100 ευρώ, λίγο πριν  τα σκίσουν ή τα κάψουν, στο τετράωρο σκηνικό όργιο που θα στηθεί στις σκηνές,τα φουαγιέ και τους άλλους χώρους της Στέγης. Οι θεατές μπορούν να μπαινοβγαίνουν στους χώρους κατά βούληση· δύσκολα, όμως, χάνει κανείς έστω και μία στιγμή από αυτό το εκθαμβωτικό, αναρχικό και αξιολάτρευτα σαρκαστικό «πανκ ορατόριο του χρήματος», το οποίο σκηνοθετεί ένας από τους σημαντικότερους σήμερα Ευρωπαίους σκηνοθέτες, ο 45χρονος Γερμανός Νίκολας Στέμαν.

Το έργο Τα συμβόλαια του εμπόρου, με υπότιτλο «Μια οικονομική κωμωδία», γράφτηκε το 2008 από τη διεθνώς καταξιωμένη Αυστριακή Ελφρίντε Γέλινεκ (Νόμπελ Λογοτεχνίας 2004) και έμελε να αποδειχτεί η πιο διορατική και οργισμένη θεατρική προφητεία για την επερχόμενη χρηματοπιστωτική κρίση. Είναι ένα χειμαρρώδες κείμενο-παλίμψηστο για τη συντέλεια της ελεύθερης αγοράς, που ο Στέμαν το ανεβάζει εμφανίζοντας αγχωμένους τραπεζίτες και ρημαγμένους συνταξιούχους, σε ένα ασύλληπτης φαντασίας και εξωφρενικού χιούμορ χάππενινγκ, προσαρμοσμένο κάθε φορά στη χώρα που παρουσιάζεται. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης θα βρίσκεται διαρκώς επί σκηνής, άλλοτε ως πιανίστας και άλλοτε ως κομπέρ, διευθύνοντας την πιο θυελλώδη παράσταση των τελευταίων ετών.

Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ)

58200C33B2B20B11E51F7C1F7C241CFD

Johann Strauss II – Η Νυχτερίδα (22, 23, 26, 28 Φεβρουαρίου 2014)
(1, 5, 7, 8 Μαρτίου 2014 / 23, 24 Απριλίου 2014 / 4, 7, 14, 18 Μαΐου 2014)

Η Νυχτερίδα, η δημοφιλέστατη οπερέτα του Γιόχαν Στράους του νεότερου, παρουσιάζεται σε νέα παραγωγή στην Εθνική Λυρική Σκηνή, από τις 22 Φεβρουαρίου 2014 και για 14 λαμπερές παραστάσεις. Έργο ανάλαφρο, γεμάτο χιούμορ και ανατροπές, πλημμυρίζει από τη γοητευτική μουσική της αυτοκρατορικής Βιέννης σε μουσική διεύθυνση Μιχάλη Οικονόμου, Ζωής Τσόκανου και Ανδρέα Πυλαρινού. Ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, με μερικές από τις πιο επιτυχημένες ανανεωτικές παραστάσεις οπερέτας στο ενεργητικό του, μεταφέρει τη δράση του έργου στην αθηναϊκή μπουρζουαζία της δεκαετίας του ’60. Στο ξέφρενο πάρτι του πρίγκιπα Ορλόφσκι οι ήρωες του Στράους συναντιούνται με προσκεκλημένους-έκπληξη.

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη μεταφέρει τη δράση του έργου στα αστικά σαλόνια της Αθήνας και στις καμπάνες του Αστέρα Βουλιαγμένης, κατά τη δεκαετία του ’60. Μάλιστα, το πάρτι του Σοβιετικού Πρέσβη  Ορλόφσκι λαμβάνει χώρα το βράδυ της 20ης Απριλίου 1967 παραμονή του στρατιωτικού πραξικοπήματος, ενώ το ξημέρωμα της επομένης βρίσκει τους ήρωες μας στα κρατητήρια. Στην παράσταση του Ευκλείδη οι συνταγματάρχες της Δικτατορίας συναντούν τους σοβιετικούς κοσμοναύτες, τα αντίπαλα στρατόπεδα του Ψυχρού Πολέμου θερμαίνουν τις σχέσεις τους υπό την επήρεια της σαμπάνιας, ενώ τα μπαλέτα Κίροφ κονταροχτυπιούνται με εκείνα της Όπερας του Παρισιού.

Η σκηνοθετική πρόταση του Ευκλείδη προκύπτει από τη λογική αυτή και επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στον απαιτούμενο σε ένα τέτοιο έργο σεβασμό και στην εξίσου θεμιτή στο είδος της οπερέτας ασέβεια. Εξάλλου μια από τις πιο ενδιαφέρουσες διαστάσεις της οπερέτας είναι ακριβώς αυτή: Να παίζει με τα όρια, να παράγει νόημα μέσα από ένα διαρκές μπες-βγες στα διάφορα πλαίσια με τα οποία συνδιαλέγεται: του ελαφρού θεάτρου, αλλά και της σοβαρής μουσικής, του υψηλού, αλλά και του ευτελούς, του αστικού, αλλά και του «λαϊκού», των διεθνών καλλιτεχνικών ρευμάτων, αλλά και της εντοπιότητας. Η επαναπλαισίωση που επιχειρείται στην νέα εκδοχή της θρυλικής Νυχτερίδας δεν είναι τίποτε άλλο από μια αλλαγή κάδρου: αυτό που έχει σημασία είναι ο πίνακας.

Bayerische Staatsoper – Wiener Staatsoper – MET HD LIVE – National Theatre Live

rsys_35390_5060208a453d4

Bayerische Staatsoper, μια από τις πιο πρωτοποριακές όπερες παγκοσμίως, μας χαρίζει αυτόν τον μήνα Μάρτιο μια ακόμη σπουδαία παραγωγή της σε free live streams αναμετάδοση. Πρόκειται για το μπαλέτο La Bayadère σε μουσική του Ludwig Minkus και χορογραφία του Marius Petipa (15/3). Το ετήσιο πρόγραμμα προβολών της Bayerische Staatsoper μπορείτε να βρείτε εδώ.

boheme_start3.jpg.560x420_q85_crop_upscale

H φημισμένη Wiener Staatsoper καθιερώνει από φέτος την προβολή σε live stream, με χρέωση 14 €, μιας σειράς παραγωγών της. Το σχετικό ετήσιο πρόγραμμα των προβολών για την καλλιτεχνική περίοδο 2013-2014 μπορείτε να βρείτε εδώ. Τον Μάρτιο έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τη δημοφιλή όπερα του  Giacomo Puccini: La bohème (29/3)

national-theatre-live-national-theatres-war-horse

Τέλος, από τις μεταδόσεις της MET HD LIVE, τον Μάρτιο θα προβληθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) η όπερα του Αλεξάντερ Μποροντίν: Πρίγκιπας Ιγκόρ (1/3) και η όπερα του Jules Massenet: Βέρθερος (15/3) με τον κορυφαίο Jonas Kaufmann να ερμηνεύει το ρόλο του μελαγχολικού ποιητή Βέρθερου. Παράλληλα, από τις μεταδόσεις του National Theatre Live, τον Μάρτιο θα προβληθεί το αριστούργημα National Theatre’s War Horse (10/3) το οποίο δεν πρέπει να χάσει κανείς!!!

animfest_2014_poster_soon

9ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation της Αθήνας (9th Athens Animfest)

(13-19/3/2014)

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες.

Μουσείο Φρυσίρα 

0919

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΙΙ (1980-2000)

(29-01-2014 έως 28-09-2014)

Το μουσείο Φρυσίρα παρουσιάζει από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2014 στο κτήριο της Μονής Αστερίου 3 στην Πλάκα το την έκθεση «ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΙΙ. Δεκαετίες 1980-2000». Η έκθεση αυτή αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας που ξεκίνησε το 2012 και εξετάζει την εξέλιξη της αναπαραστατικής ζωγραφικής στην Ελλάδα και την Ευρώπη τις δυο τελευταίες δεκαετίες του 20ου αι. Μέσα από τα έργα της συλλογής Φρυσίρα. Σύμφωνα με τον επιμελητή της έκθεσης, Θανάση Μουτσόπουλο, «Η δεκαετία του ’80 ήταν η δεκαετία που επανέφερε τη ζωγραφική στο προσκήνιο. Αν οι δύο προηγούμενες δεκαετίες την είχαν οδηγήσει σχεδόν σ’ ένα “αντάρτικο”, ανάμεσα στην κυριαρχία των διαφόρων τάσεων της “Πρωτοπορίας”, των “Νέων Μέσων”, της “Εννοιακής Τέχνης” [Conceptual Art], η νέα δεκαετία την κατοχύρωνε διεθνώς. Στις μεγάλες διοργανώσεις, τη Biennale της Βενετίας και, κυρίως ίσως, στην τελευταία Biennale του Παρισιού το 1985, η ζωγραφική πρωταγωνιστούσε. Την ίδια εποχή, στην Αθήνα, κάπου στα μέσα της δεκαετίας, δύο ταυτόχρονες “γενιές του ’80” εμφανίστηκαν παράλληλα στο προσκήνιο. Οι μεν, συνεχιστές της Arte Povera και των πρωτοποριών του ΄60 (πολλοί απ’ αυτούς μαθητές του Νίκου Κεσσανλή) ενώ οι δε επανέφεραν μια έντονα αναπαραστατική ζωγραφική. Δύο ομάδες εικαστικών, που και οι δύο (αυτο)αποκαλούνται “γενιά του ’80”, παρουσιάστηκαν εκείνη την εποχή, εκπροσωπώντας κάτι τελείως διαφορετικό, σε ευθεία ή τεθλασμένη σχέση με τους δασκάλους της” Με το πέρας του αιώνα και την αυγή της νέας χιλιετίας το έργο τους έχει ως επί το πλείστον ωριμάσει και νέες ιδέες και τάσεις θα διαδεχθούν αυτό που ορίζονταν ως η πρωτοπορία αυτών των δυο δεκαετιών, αφήνοντας πλέον το έργο τους στην κρίση των ιστορικών του μέλλοντος.

Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο Οδού Πειραιώς

αρχείο λήψης (3)

Γιάννης Τσαρούχης: Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας. Πρώτο Μέρος (1910-1940)

(17/10/2013 – 27/07/2014)

Η έκθεση παρουσιάζει την ιστορία της ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη μέσα από χρονολογικές ενότητες, αναπλάθοντας το περιβάλλον που έζησε και τις επιρροές που δέχθηκε από αυτό σε όλη του την καλλιτεχνική πορεία.

Η θεματική «Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας» θα παρουσιαστεί σε δύο μέρη, το καθένα από τα οποία θα διαρκέσει ένα χρόνο.
Ο επισκέπτης ξεκινώντας από τα χρόνια της παιδικής ηλικίας του Γιάννη Τσαρούχη στον Πειραιά, την Αθήνα και την Κηφισιά θα περιδιαβεί μέσα από τα έργα του, την εποχή του, τα ακούσματα του, τις γνωριμίες του, τις συναναστροφές του, τους συνεργάτες του, τους δασκάλους του. Θα συναντήσει πρόσωπα όπως ο Φώτης Κόντογλου, ο Κωνσταντίνος Παρθένης ο Δημήτρης Πικιώνης, ο Νίκος Βέλμος, η Αγγελική Χατζημιχάλη, η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού, η Έλλη Παπαδημητρίου, ο Teriade και πολλούς άλλους σε μία περιήγηση που θα συμπληρώνεται με φωτογραφικό υλικό, κείμενα και συνεντεύξεις του ιδίου, καθώς και με οπτικοακουστικό υλικό από το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Βερνίκου «Σπουδή για ένα πορτρέτο» και του Φώτow Λαμπρινού «Ο Πειραιάς του Γιάννη Τσαρούχη».

Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο των θεματικών παρουσιάσεων του υλικού της συλλογής του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, το οποίο φιλοξενείται από το Μουσείο Μπενάκη από τον Νοέμβριο του 2012 στο κτήριο της οδού Πειραιώς.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: