Giuseppe Verdi – Macbeth | Εθνική Λυρική Σκηνή (18/1/2014)

Σχολιάστε

19/01/2014 από cmorfakis

484820_780486768644435_786471027_n

«Fair is foul and foul is fair. Hover through the fog and filthy air».

Βασισμένη στο ομότιτλο θεατρικό του Σαίξπηρ, η σημαντικότερη νεανική όπερα του Βέρντι προσφέρει σπάνια ψυχογραφήματα κυρίως των βασικών ρόλων, του στρατηγού Μάκμπεθ και της συζύγου του, δύο αδίστακτων χαρακτήρων, που μετέρχονται κάθε μέσου προκειμένου να αναρριχηθούν στο θρόνο της Σκωτίας. Έντονα δραματική μουσική μεγάλης δύναμης, σκιαγραφεί πρόσωπα και καταστάσεις. Η υπόθεση αφορά την αναρρίχηση του στρατηγού Μάκμπεθ στο θρόνο της Σκωτίας αφού φονεύσει το βασιλιά Ντάνκαν και το στρατηγό Μπάνκο. Συνεργός και υποκινητής των εγκληματικών ενεργειών είναι η σύζυγος του Μάκμπεθ. Στη συνέχεια, εκείνη αυτοκτονεί υπό το βάρος των τύψεων κι εκείνος εκτελείται από τον ευγενή Μακντάφ, ο οποίος υπερασπίζεται τα δικαιώματα του Μάλκολμ, γιού του Ντάνκαν.

Ο Βέρντι και ο λιμπρετίστας του Φραντσέσκο-Μαρία Πιάβε ακολούθησαν σε γενικές γραμμές την αφήγηση της σαιξπηρικής τραγωδίας, μπολιάζοντας, ωστόσο, το λιμπρέτο με στοιχεία έντασης και θεατρικότητας που άρμοζαν στο ιλουζιονιστικό θέατρο του 19ου αιώνα. Έτσι, οι τρεις μάγισσες του πρωτοτύπου μετατράπηκαν σε ένα χορό μαγισσών, για τον οποίο ο Βέρντι έγραψε ορισμένες από τις ωραιότερες χορωδιακές του σελίδες, ενώ ο συνθέτης έγραψε συγκλονιστική μουσική για τις σκηνές μεγάλης θεατρικότητας, όπως η σκηνή της υπνοβασίας της Λαίδης Μάκμπεθ. Στον Μάκμπεθ, ο Βέρντι υπερβαίνει τα συμβατικά πλαίσια της εποχής του για να συνθέσει ένα έργο με θεατρική δύναμη και με χαρακτήρες που διαθέτουν πρωτόγνωρο ψυχολογικό βάθος και ένταση, ενώ με τη δεξιοτεχνική ενορχήστρωση επιτυγχάνει να σκιαγραφήσει θεαματικά τη βία, τη συνομωσία, το θάνατο.

Η κακόγουστη παραγωγή της όπερας του Giuseppe Verdi – Macbeth επιβεβαιώνει ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) οφείλει να αναζητήσει επειγόντως αξιόλογους σκηνοθέτες για τις παραγωγές της καθώς βαρεθήκαμε να βλέπουμε μετριότητες!!! Η «σκηνοθεσία» του Lorenzo Mariani «εστιάζει στον τρόπο σκέψης των δύο ηρώων και εικονοποιεί την αντίδραση στο συναίσθημα του φόβου» μόνο στη φαντασία του σκηνοθέτη. Επί σκηνής βλέπουμε ένα ξεπερασμένο, εδώ και 25ετία, θέαμα, εξαιρετικά φλατ και βαρετό. Οι σκηνοθετικές επιλογές του Mariani καταστρέφουν όλη τη δυναμική ενός έργου όπου ένας εμπνευσμένος σκηνοθέτης μπορεί να μετατρέψει σε υπερθέαμα. Όσο για το σκηνικό που σχεδίασε ο Maurizio Balo είναι στατικό, αδιάφορο και χωρίς κανένα ουσιαστικό σημειολογικό νόημα. «Αποδίδει«, διαβάζουμε στο σημείωμα της ΕΛΣ, «ένα no man’s land –έναν τόπο στο πουθενά, μια «απεικόνιση» των σκοτεινών σημείων του μυαλού μας«. Φαντασιοπληξίες στον κύβο!!! Δυστυχώς, η αποτυχημένη και άχαρη μεταλλική κατασκευή και τα ουρανοκατέβατα σκηνικά είναι τόσο κιτς και αταίριαστα με το θέμα της όπερας που συνθέτουν μια μουχλιασμένη αισθητική. Και συνεχίζουμε με τους μέτριους φωνητικά και απαράδεκτα κακούς ερμηνευτικά πρωταγωνιστές (Τάση Χριστογιαννόπουλο / Μάκμπεθ και Δήμητρα Θεοδοσίου / Λαίδη Μάκμπεθ) οι οποίοι ήταν ακατάλληλοι για την παράσταση. Επίσης, απαράδεκτο το Μπαλέτο της ΕΛΣ και οι άθλιες χορογραφίες του Renato Zanella. Οι συνεχόμενες αποτυχίες του κ. Zanella θα έπρεπε να τον ωθήσουν στην παραίτηση. Αντίθετα, εξαιρετικά δυναμική και εντυπωσιακή η Χορωδία της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου υπήρξε η αποκάλυψη της βραδιάς. Τέλος, η Ορχήστρα της ΕΛΣ έδειξε ότι υπό την μουσική διεύθυνση ενός εξαιρετικά ταλαντούχου και πεπειραμένου αρχιμουσικού όπως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Μύρων Μιχαηλίδης μπορεί να αποδώσει άψογα και ονειρικά ένα μια όπερα με πολλές απαιτήσεις όπως ο Μάκμπεθ.

484820_780486768644435_786471027_n 1010528_782514038441708_414367048_n 1511317_780486935311085_929429344_n 1512678_780486625311116_339471653_n 1512757_780486618644450_620400397_n 1535664_780486781977767_1249415851_n 1538661_780486791977766_1460158124_n 1538861_781022775257501_923797881_n 1551572_780486608644451_1885869633_n 1557657_780486891977756_300033178_n 1560754_780486898644422_2093179202_n
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.631 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: