Editorial #14 | 4th Athens Biennale AGORA, Alban Berg – Wozzeck, Τoshiki Okada / chelfitsch – Ground and Floor

Σχολιάστε

01/10/2013 από cmorfakis

Η νέα καλλιτεχνική χρονιά 2013-2014 ξεκινά με αρκετές δυσκολίες και αναταράξεις σε όλους τους χώρους. Το Εθνικό Θέατρο (ΕΘ) βρίσκεται σε μια πορεία απαξίωσης και υποβάθμισης με κύριο υπεύθυνο και εμπνευστή τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του. Οι επιλογές του για το νέο ρεπερτόριο του ΕΘ μετατρέπουν το πρώτο εθνικό θέατρο της χώρας σε επιθεωρησιακό θίασο. Η μεγαλομανία και κουτοπονηριά του έχουν προξενήσει αναστάτωση στο χώρο του ΕΘ, με παραιτήσεις αλλά και απίστευτες καθυστερήσεις στην ανακοίνωση ενός σοβαρού σχεδίου για τη φετινή θεατρική σεζόν. Από την άλλη το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ), το οποίο βρίσκεται σε δεινή οικονομική θέση, ουσιαστικά έτοιμο να κλείσει, ανακοίνωσε ένα πολύ φτωχό καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Μάλιστα σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες υπάρχουν κυβερνητικές σκέψεις να συγχωνευθεί με το Ελληνικό Φεστιβάλ (ΕΦ). Η κακοδιαχείριση στο χώρο του ΜΜΑ, που τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε ένας πόλος πολιτισμού, έφεραν τα σημερινά αποτελέσματα. Παράλληλα, το φετινό καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ), αν και παρουσιάζει ορισμένες εξαιρετικές παραστάσεις, είναι εμφανώς πιο αδύναμο. Αλλά και γενικά ο χώρος του αθηναϊκού θεάτρου είναι σε μια κατάσταση αποσύνθεσης με παραγωγές να ανακοινώνονται και στη συνέχεια να αποσύρονται.

Ας παραμείνουμε στον Οκτώβριο λοιπόν και σε ορισμένες προτάσεις για να περάσετε όμορφα αυτόν τον μήνα. 

Agora bg

4th Athens Biennale AGORA

Αν το 2011 ήταν έτος διαμαρτυρίας και ριψοκίνδυνων ονειροπολήσεων, το 2013 απαιτεί να σκεφτούμε επινοητικά και με εποικοδομητική διάθεση. Σε μια περίοδο όπου η οικονομική κρίση στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες κορυφώνεται, η 4η Μπιενάλε της Αθήνας (ΑΒ4) δεν μπορεί παρά να θέσει ένα καίριο ερώτημα: Και τώρα τι;

Ενώ ο ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ (ΑΒ3) επιχείρησε να αναστοχαστεί τη νεότερη ελληνική ιστορία και τις απαρχές της κρίσης, η φετινή Μπιενάλε, ανταποκρινόμενη στις τρέχουσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες και στη σκληρή πραγματικότητα της χρεοκοπίας, θέτει σε λειτουργία ένα συνεργατικό μοντέλο για την παραγωγή μιας έκθεσης.

Η απάντηση στο ερώτημα Και τώρα τι; ονομάζεται AGORA. Χρησιμοποιώντας το κτίριο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Σοφοκλέους 8-10, ως κύριο χώρο της, η ΑΒ4 προτείνει την AGORA όχι μόνο ως τόπο ανταλλαγής απόψεων αλλά και ως ιδανικό σκηνικό κριτικής αντιπαράθεσης. Σε αντίθεση με την εξιδανικευμένη εικόνα της αρχαίας αγοράς, η AGORA φιλοξενεί διαφορετικές και ενίοτε αμφιλεγόμενες θεωρήσεις, στοχεύοντας τόσο στην τέρψη όσο και στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης. Πρόκειται για μια έκθεση που υποδέχεται ταυτόχρονα το καρναβαλικό και το αμφίσημο, το σημαντικό και το ασήμαντο.

Η AGORA εδράζεται στις έννοιες της συνέλευσης και της συνάθροισης. Λειτουργώντας ως ζωντανός οργανισμός αλλά και ως εξαίσιο πτώμα (cadavre exquis), μορφοποιείται μέσα από μια διαδοχή αντικειμένων και συνεργατικών εκδηλώσεων, περφόρμανς, συζητήσεων στρογγυλής τραπέζης, προβολών ταινιών, εργαστηρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στην AGORA τα έργα και οι θέσεις προτείνουν ό,τι έχουμε επειγόντως ανάγκη τη δεδομένη στιγμή: μια στάση κριτική και επίκαιρη, έτοιμη να επανεξετάσει παρελθούσες στρατηγικές της τέχνης και της ζωής, να αποδομήσει κυρίαρχους μύθους και να ανακαλύψει καινούριες, λειτουργικές προσεγγίσεις και συμπεριφορές.

Η ΑΒ4 πραγματοποιείται από μια ομάδα καλλιτεχνών, επιμελητών, θεωρητικών και επαγγελματιών από τον χώρο της δημιουργίας, η οποία έχει συσταθεί ειδικά για την περίσταση. Η AGORA είναι επομένως το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας ζυμώσεων μεταξύ επαγγελματιών με διαφορετικό υπόβαθρο. Το σημαντικό για τους συμμετέχοντες σε ένα τέτοιο πείραμα είναι το κοινό αίσθημα ευθύνης και η ανάγκη συμπαραγωγής νοήματος.

Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (ΣΓΤ)

main_SLIDER

Αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη | Αναλόγια: Γιάννης Κόκκος, Αργυρώ Χιώτη, Έλλη Παπακωνσταντίνου (15-16, 22 & 27 Οκτωβρίου 2013)

Η Στέγη, στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματός της στον διεθνούς κύρους Έλληνα συγγραφέα Δημήτρη Δημητριάδη, εκτός από την παράσταση του έργου του Ο κυκλισμός του τετραγώνου, παρουσιάζει τρία έργα του σε πανελλήνια πρώτη με τη μορφή αναλογίου. Τρία έργα με άκρως επίκαιρο χαρακτήρα για τη διασάλευση της ταυτότητας, τη διάλυση του Οίκου, τον εμφύλιο εντός μας. Ο καταξιωμένος Γιάννης Κόκκος και οι ταλαντούχες Αργυρώ Χιώτη και Έλλη Παπακωνσταντίνου υπογράφουν τις σκηνοθεσίες.

Η εκκένωση (15-16 Οκτωβρίου 2013)

Ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνογράφος και σκηνοθέτης Γιάννης Κόκκος επωμίζεται τη σκηνοθετική επίβλεψη της Εκκένωσης, ενός έργου που, σύμφωνα με τον συγγραφέα του, «μιλάει για το σημερινό μας κόσμο και την οριακή του κατάσταση διαμέσου μιας θρυλικής οικογένειας, εκείνης των Ατρειδών».

Φαέθων (22 Οκτωβρίου 2013)

Η ανατρεπτική Αργυρώ Χιώτη επιμελείται σκηνοθετικά, μαζί με την ομάδα Vasistas, τον Φαέθοντα, ένα έργο που λειτουργεί σαν παραβολική μυθοπλασία, επαναφέροντας στο σήμερα την αρχετυπική αντιπαλότητα του γιου με τον εξουσιαστή πατέρα-Ήλιο.

Το άγγιγμα του βυθού (27 Οκτωβρίου 2013)

Η τολμηρή Έλλη Παπακωνσταντίνου επιμελείται σκηνοθετικά Το άγγιγμα του βυθού, όπου, όπως σημειώνει η ίδια, «πρωταγωνιστής είναι ο οίκος, ένα “ζωντανό” σπίτι-σκηνικό που σταδιακά αποδομείται καταδεικνύοντας έτσι την αντιπαράθεση ανάμεσα στην πραγματικότητα της επιβίωσης και στον ουτοπικό, αδιέξοδο αστικό μικρόκοσμο».

tosiki_kamelmoussa7

Τoshiki Okada / chelfitschGround and Floor (30 Οκτωβρίου – 2 Νοεμβρίου 2013)

Δύο χρόνια μετά το εκρηκτικό Hot Pepper, Air Conditioner and the Farewell Speech, το οποίο απολαύσαμε στη Στέγη, ο 40χρονος αστέρας της Ιαπωνίας, η εξαιρετική ομάδα του και το μουσικό συγκρότημα Sangatsu καταθέτουν μια αρχετυπική και επαναστατική αλληγορία για μια Ιαπωνία –αλλά και μια ανθρωπότητα– απελπιστικά συμβιβασμένες με την καταστροφή τους. Σοκαρισμένος από την άρνηση της ιαπωνικής κοινωνίας να διαχειριστεί το συλλογικό τραύμα που άφησε στο «σώμα» της χώρας η τραγωδία της Φουκουσίμα, ο Οκάντα, με υπόγειο χιούμορ και οργισμένη μελαγχολία, μιλά στοGround and Floor για την αρχέγονη Μητέρα-Γη και για τη λήθη των ουρανοξυστών, για τη μυθική Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου και την τελματωμένη Ιαπωνία του καπιταλιστικού παρόντος.

Τιμώντας το παραδοσιακό χοροθέατρο Νο, όπου οι νεκροί και οι ζωντανοί μοιράζονται τη σκηνή, εμφανίζει μια νεκρή πεθερά να στοιχειώνει την έγκυο νύφη της. Η γη τρέμει και οι ήρωες του έργου, ζωντανοί και νεκροί, γραπώνονται με άγρια απελπισία ο ένας από τον άλλον. Με απροσδόκητη σωματικότητα, μουσικότητα και εικαστική ματιά, ο Οκάντα παραδίδει μια σύγχρονη τελετουργία με post-punk μουσική υπόκρουση, ιαπωνική ατμόσφαιρα και οικουμενικές αγωνίες.

75446D867EB3BF27E7A02FD70BDD3327

Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ)

Gioachino Rossin, Η Σταχτοπούτα (25, 26, 30 Οκτωβρίου 2013 & 1, 2, 3, 10, 13 Νοεμβρίου 2013)

Μια από τις απολαυστικότερες κωμικές όπερες του Ροσσίνι, η Σταχτοπούτα βασίζεται φυσικά στο γνωστό παραμύθι του Σαρλ Περρώ, έχει όμως και κρίσιμες διαφορές, οι οποίες σχετίζονται με την εποχή που γράφηκε το έργο. Ήταν τότε αδιανόητο η πρωταγωνίστρια να δείξει επί σκηνής τις γάμπες της, κι έτσι, λόγου χάριν, δεν υπάρχει γοβάκι στο έργο: ο πρίγκιπας βρίσκει την αγαπημένη του χάρη σε ένα βραχιόλι.

Η νέα παραγωγή, με την οποία ξεκινά φέτος η ΕΛΣ θα έχει επίσης… προσαρμογές, καθώς η δράση μεταφέρεται στον 20ό αιώνα, σε τόπο και χρόνο που διαθέτουν στοιχεία ανάλογα προς αυτά της υπόθεσης, είναι όμως πιο κοντά στις αναφορές του σύγχρονου θεατή.

Η νέα σκηνοθέτις της όπερας Ροδούλα Γαϊτάνου κάνει το ντεμπούτο της στην Εθνική Λυρική Σκηνή, έχοντας στο βιογραφικό της σημαντικές συνεργασίες με την Royal Opera του Λονδίνου και άλλα σημαντικά βρετανικά λυρικά θέατρα.

Bayerische Staatsoper – La Monnaie/De MuntMET HD LIVE

rsys_37306_51f7997aa3394

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η Bayerische Staatsoper θα προβάλει live streams online free μια σειρά από τις πιο πετυχημένες της παραγωγές. Η Bayerische Staatsoper, μια από τις πιο πρωτοποριακές όπερες παγκοσμίως, ξεκινά φέτος με την όπερα του Alban Berg, Wozzeck η οποία θα προβληθεί στις 6/10. Ένα πρώτο ετήσιο πρόγραμμα προβολών της Bayerische Staatsoper μπορείτε να βρείτε εδώ.

Sacre_Brussels_06

Παράλληλα, για μια ακόμα χρονιά έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε free online streaming παραγωγές από την όπερα La Monnaie/De Munt. Μπορείτε να βρείτε το ετήσιο πρόγραμμα προβολών εδώ. Για τον μήνα Οκτώβριο η παράσταση σύγχρονου χορού της Sasha Waltz & Guests, Sacre θα είναι διαθέσιμη από 27/9 έως 17/10 στην επίσημη ιστοσελίδα της όπερα La Monnaie/De Munt.

EOneginpage

Τέλος, οι φετινές μεταδόσεις παραστάσεων του MET HD LIVE, οι οποίες θα προβληθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ), ξεκινούν με την όπερα του P.I. Tchaikovsky: Eugene Onegin στις 5/10.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: