Ο Robert Wilson παρουσιάζει τον εαυτό του. «Έχετε ξανάρθει; Όχι, είναι η πρώτη φορά.» | Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (6/6/2013)

Σχολιάστε

10/06/2013 από cmorfakis

606x341_226818_robert-wilson-masterclass-theater-ar

«Το ζήτημα είναι οι ερωτήσεις. Γι΄αυτό έγινα καλλιτέχνης. Για να ρωτάω, για να ρωτάμε….»

                                                                                                  Robert Wilson

Με αφορμή την έκθεση του Robert Wilson – Video Portraits, που φιλοξενείται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ), ο διάσημος Αμερικανός σκηνοθέτης και εικαστικός παρουσίασε σε μια συγκλονιστική περφόρμανς το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό σύμπαν του. Ο Robert Wilson παρουσιάζει τον εαυτό του («Έχετε ξανάρθει; Όχι, είναι η πρώτη φορά») συνδυάζοντας ένα γεμάτο ζωντάνια λόγο και μια παραστατική περφόρμανς, με εκατοντάδες εντυπωσιακές εικόνες από όλο το εύρος της γόνιμης καριέρας του, πρόσφερε μια σφαιρική αυτοπροσωπογραφία της δημιουργικής πορείας του. Παρά την ηλικία του ο Wilson έδειξε, σε αυτή την «προσωπική του παράσταση», πόσο δραστήριος και δημιουργικός είναι, πόσο μπροστά από την εποχή του έζησε αλλά και πως ζώντας τη ζωή του, δημιούργησε το έργο του!

Η παρουσία του Robert Wilson στη σκηνή αποτελεί μια αποκάλυψη και μια εμπειρία ζωής για τις αισθήσεις του θεατή. Κινήσεις, ήχοι, μιμήσεις, αντιδράσεις ξεκινούν από αυτή τη γοητευτική φιγούρα που ξέρει πως να επιβάλλεται, να συγκινεί, να παρασύρει σε διηγήσεις αλλά και να προκαλεί όπου χρειάζεται. Είναι ένας απλός αλλά τόσο ταλαντούχος και δημιουργικός άνθρωπος, που παρατηρεί τον κόσμο γύρω του, εμπνέεται από αυτόν και του θέτει ερωτήματα. Έτσι παράγονται τα αριστουργηματικά του έργα, που παρά την τεράστια διάρκειά τους (συχνά από 12 με 24 ώρες μέχρι 7 μέρες!!!) είναι γεμάτα από εικόνες και πλούσια σε ποικιλία νοήματα. Μοναδικά και σπουδαία δηλαδή έργα τέχνης!!!

Parzival: a Chair with a Shadow, 1987.
Prototype for Parzival: a Chair with a Shadow, 1987.
Photo © Thomas Ammann, courtesy Byrd Hoffman Foundation, Inc.
Source: Trevor J. Fairbrother, Robert Wilson’s Vision: An Exhibition of Works,
Boston: Museum of Fine Arts in association with H. N. Abrams, New York, 1991, p.56.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της τρίωρης παρουσίασης της δουλειάς του, το προσωπικό στοιχείο ήταν καθοριστικό, όπως και η θεατρικότητα με την οποία ανέλυε και εξηγούσε το κάθε τι. «Πήγα στο θέατρο, πήγα στο Μπρόντγουεϊ, αλλά δεν μου άρεσε αυτό που είδα. Πήγα στην όπερα, αλλά ούτε εκεί βρήκα κάτι να μου αρέσει. Όταν όμως παρακολούθησα το μπαλέτο του Μπαλανσίν, τότε κατάλαβα ότι αυτό μου αρέσει. Ήταν η συμπεριφορά των χορευτών επί σκηνής, ήταν η επικοινωνία τους με το κοινό, ήταν όλα αυτά μαζί», έτσι ξεκινά την αφήγησή του και μας παρασέρνει στο προσωπικό του σύμπαν. Μας αφηγείται τον τρόπο που επηρέασε την καλλιτεχνική του πορεία η γνωριμία του με τον αφροαμερικανό κωφάλαλο Ρέιμοντ, τον οποίον και υιοθέτησε. Η εμπειρία του αυτή τον οδήγησε στην παραγωγή ενός έργου δίχως λόγια «Το βλέμμα του κωφού» («Deafman Glance») το οποίο βασίστηκε στις ζωγραφιές του Ρέιμοντ. Εξηγεί επίσης πόσο σημαντικό είναι το φως και η σωστή χρήση του για την παραγωγή μιας θεατρικής παράστασης. Όλα ξεκινάνε από το φως σημειώνει.

Photo from Deafman Glance

Deafman Glance at the Brooklyn Academy of Music.
Source: Robert Wilson website
Photo © R. Nusimovici, 1970

Ο Wilson ανατρέχει στα πρωτότυπα έργα-ορόσημα που έχει ανεβάσει, ανάμεσά τους τα Deaf Man Glance [Το βλέμμα του κωφού], A Letter for Queen Victoria [Επιστολή για τη βασίλισσα Βικτόρια], Einstein on the Beach [Ο Αϊνστάιν στην παραλία] (συνδημιουργία με τον συνθέτη Philip Glass), The CIVIL warS [Οι ΕΜΦΥΛΙΟΙ πόλεμοι] και The Black Rider [Ο Μαύρος Καβαλάρης], καθώς και στο καταξιωμένο έργο του πάνω σε κλασικά θεατρικά και όπερες, όπως είναι οι λαμπρές σκηνοθεσίες του στο Madama Butterfly, στον κύκλο των Δαχτυλιδιών του Βάγκνερ, στο Μαγικό Αυλό, στο Πέερ Γκυντ του Ίψεν και στο Κουαρτέτο του Χάινερ Μύλλερ.

Robert Wilson’s storyboards for Einstein on the Beach, 1976.

Robert Wilson's storyboards for Einstein on the Beach, 1976.

Robert Wilson's storyboards for Einstein on the Beach, 1976.

Images © Byrd Hoffman Foundation, Inc.
Source: Katharina Otto-Bernstein, Absolute Wilson: The Biography, (Munich: Prestel, 2006), p. 145.

Όσοι παρακολούθησαν τη συγκεκριμένη παρουσίαση του Wilson είχαν την ευκαιρία να εντρυφήσουν στα μυστικά ενός από τους σπουδαιότερους θεατρικούς και καλλιτεχνικούς δημιουργούς και να κατανοήσουν σε μεγαλύτερο βάθος το έργο του αλλά και τον τρόπο καλλιτεχνικής παραγωγής του. Αναμένουμε να τον απολαύσουμε τον Ιούλιο στην νέα του παραγωγή στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών (ΕΦ).

1003453_480768568660293_678967076_n970857_480768545326962_1005324077_n 419057_480768385326978_218723027_n 996184_480768515326965_336533544_n 941392_480768498660300_1341444542_n994279_480768245326992_1146142417_n 7799_480768208660329_729553206_n 999675_480768035327013_1533751727_n 972282_480768081993675_2029378958_n 296124_480768231993660_105730573_n 1005886_480768405326976_868183715_n999890_480768278660322_679718874_n971451_480768298660320_1203699409_n

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: