Editorial #10 | Φεστιβάλ Αθηνών & Φεστιβάλ Επιδαύρου 2013 (ΕΦ)

1

01/06/2013 από cmorfakis

Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2013~594337-253-1(1)

Μετά από πολλές παλινωδίες και με αρκετή καθυστέρηση ανακοινώθηκε, θα έλεγε κανείς στο παρά πέντε (15.05.2013), το Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2013. Παρότι σαφώς επηρεασμένο από το χαμηλό προϋπολογισμό του αλλά και τη στενότητα χρόνου μέσα στο οποίο έπρεπε να διαμορφωθεί, το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών, αν και σε γενικές γραμμές μέτριο και φτωχό, προσπαθεί να κρατήσει τη φρεσκάδα και το διεθνή του αέρα με μια σειρά αξιόλογων (αν και περιορισμένων) ξένων παραγωγών. Όσο για τις ελληνικές παραγωγές η μετριότητα είναι η πιο κομψή λέξη που μπορεί να τις χαρακτηρίσει. Χωρίς να θέλω να γκρινιάζω πιστεύω ότι η παραμονή του Γιώργου Λούκου στο τιμόνι του Ελληνικού Φεστιβάλ (ΕΦ) είναι απόδειξη ότι ο προγραμματισμός για τις επόμενες χρονιές θα μας επιφυλάξει σπουδαία θεάματα και παραγωγές. Στη συνέχεια παραθέτουμε ένα απόσπασμα από τη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2013.

Σταθερός στόχος του Φεστιβάλ την τελευταία επταετία υπήρξε η ισότιμη ανάδειξη της ελληνικής σκηνικής δημιουργίας με την τέχνη των άλλων χωρών. Φέτος, λόγω της δυσοίωνης οικονομικής κατάστασης, κρίναμε ότι θα έπρεπε να ενισχύσουμε την εγχώρια παραγωγή, δίνοντας βήμα σε καταξιωμένους, σε νέους αλλά και σε πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες. Ανάμεσά τους έξι νέες γυναίκες δίνουν το δικό τους δυναμικό παρόν και μάλιστα, τέσσερις από αυτές συμμετέχουν για πρώτη φορά. Το δραματολόγιο είναι εξαιρετικά πλούσιο και ποικίλο: ομηρικό έπος, αρχαία τραγωδία και εκδοχές σύγχρονου τραγικού, δραματοποιημένη ποίηση και πεζογραφία, αστική γερμανική τραγωδία και μοντέρνο ευρωπαϊκό δράμα, λαϊκές μαρτυρίες, θέατρο του παραλόγου, σύγχρονο ελληνικό έργο, site specific και μουσικό θέατρο.

Στο ποικιλόμορφο θεματικό τοπίο συχνά επανέρχονται ζητήματα σχετικά με τη θέση του σημερινού ανθρώπου απέναντι στην απειλή της «σταδιακής εξοικείωσης με το κακό» του φασισμού, του καταναλωτισμού και των οικονομικών συμφερόντων.

Οι προτάσεις του Mingle With Arts για τις παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε!!!

Lucy Guerin Inc

Lucy Guerin – Untrained (1-2 Ιουνίου, 21:00, Πειραιώς 260, Κτίριο Η)

Με ορατές τις επιρροές από τους Αμερικανούς μεταμοντέρνους του 1960 που αγάπησαν το απλό, καθημερινό σώμα, η Αυστραλή χορεύτρια και χορογράφος Λούσυ Γκιερέν συστήνεται στο ελληνικό κοινό με το Untrained. Γοητευμένη από την ανεπιτήδευτη κίνηση, όπως δηλώνει και ο τίτλος του έργου της, φέρνει στη σκηνή ένα ανδρικό κουαρτέτο με δύο επαγγελματίες χορευτές και δύο ερασιτέχνες, αλλά θαρραλέους και εύθυμους περφόρμερ, που καταβάλλουν κοπιώδεις προσπάθειες να ανταποκριθούν σε ένα απαιτητικό κινητικό υλικό. Το χάσμα τεχνικής που τους χωρίζει, σε μια πρώτη ματιά προκαλεί τη θυμηδία· καταφέρνουν, ωστόσο, να κλέψουν την παράσταση. Ο χορός, άλλωστε, έχει πάψει από χρόνια να είναι απλή επίδειξη δεξιοτεχνίας.

499684_yli3

Δημήτρης Παπαϊωάννου – Πρώτη Ύλη (Α’ Κύκλος: 1-23 Ιουνίου (Εκτός Δε, Τρ, Τε), 21:00,Πειραιώς 260, Κτίριο Α)

Η πάλη του σώματος με την εικόνα του ανιχνεύεται κατά μήκος της καλλιτεχνικής διαδρομής τουΔημήτρη Παπαϊωάννου ήδη από το ξεκίνημά του στα 1986. Με την Πρώτη Ύλη (2012) γυρίζει πίσω στα βασικά σε μια κρίσιμη στιγμή, όπου το σώμα-έργο διασταυρώνεται με την τραυματική ταυτότητα της σημερινής Ελλάδας: σώμα γυμνό και ντυμένο, σιωπηλό και ακρωτηριασμένο, σώμα – πεδίο μάχης σε διάλογο με την Ιστορία και τον παρόντα χρόνο, στο όριο μεταξύ ταυτότητας και ετερότητας. Ο πολυτάλαντος δημιουργός επιστρέφει ως περφόρμερ στη σκηνή με νέο συμπρωταγωνιστή, σε μια εκδοχή πιο ωμή, αλλά και πιο πλούσια από τις εμπειρίες μιας χρονιάς.

Το μουσικό θέμα της παράστασης είναι ένα ταξίμι σε μπουζούκι του Γιάννη Παπαϊωάννου.

Ω Σμύρνη μου, όμορφή μου Izmir~594374-253-1(1)

Θέατρο Πέρα – Ω Σμύρνη μου, όμορφή μου Izmir (5-6 Ιουνίου, 21:00, Πειραιώς 260, Κτίριο Η)

Σμύρνη, 1922. Η αστική ελληνική οικογένεια Βλαστού, με ρίζες από την Ανατολία, ετοιμάζεται να μεταναστεύσει στην Ελλάδα.

Κωνσταντινούπολη, 2012. Ενενήντα χρόνια μετά. Σε ένα σοκάκι πίσω από την κεντρική οδό του Πέραν, στο Θέατρο Πέρα, δέκα ηθοποιοί ζωντανεύουν μνήμες μιας κοσμοπολίτικης Σμύρνης, ανακαλώντας παράλληλα το τραγικό της τέλος, τις ελπίδες και τα όνειρα που έγιναν στάχτη. Τούρκικα και ελληνικά τραγούδια ερμηνεύονται ζωντανά, όχι ως μουσική υπόκρουση αλλά ως αναπόσπαστο κομμάτι του έργου.

Αθήνα, 2013. H Νεσρίν Καζάνκαγια ανοίγει ένα παράθυρο στο τραγικό κομμάτι της σύγχρονης Ιστορίας μας. Βρισκόμαστε στο παρόν, μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος.

Ο ιπτάμενος Ολλανδός~594347-253-1(1)

Εθνική Λυρική Σκηνή – Ρίχαρντ Βάγκνερ, Ο Ιπτάμενος Ολλανδός (7, 9, 11, 13 Ιουνίου, 21:00, Ωδείο Ηρώδου Αττικού)

Καθώς φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από τη γέννηση του Βάγκνερ, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει τον Ιπτάμενο Ολλανδό, το έργο που σηματοδότησε τη στροφή του συνθέτη σε νέες αξίες. Στον πυρήνα της όπερας βρίσκεται το θέμα της λύτρωσης ενός άντρα, του θαλασσοδαρμένου, καταραμένου Ολλανδού, μέσα από την αιώνια πίστη που του υπόσχεται μια γυναίκα, η νεαρή Ζέντα. Συναρπαστική μουσική μεγάλης έντασης σκιαγραφεί τη δύναμη της φύσης, η οποία κυριαρχεί στο έργο, αλλά και των υπερφυσικών στοιχείων, που τελικά εξουδετερώνονται από την αγάπη.

A-Louer-Peeping-Tom

Peeping Tom – À Louer (12-14 Ιουνίου, 21:00, Πειραιώς 260, Κτίριο Δ)

Η χοροθεατρική κολεκτίβα Peeping Tom, από το Βέλγιο, απαρτίζεται από ετερόκλητους καλλιτέχνες και έγινε διάσημη την τελευταία δεκαετία δημιουργώντας θεάματα ακραία, που αγγίζουν με τόλμη επώδυνα θέματα, όπως τα γηρατειά, η φθορά και η απώλεια. Στόχος τους είναι να ευαισθητοποιήσουν πολύπλευρα το θεατή, ώστε να αναλογιστεί την πραγματικότητα γύρω του.

Εξαιρετικοί χορευτές στην πλειοψηφία τους, με βασικά εργαλεία την κίνηση και την εικόνα, παρουσιάζουν σε μια κινηματογραφική σχεδόν σκηνοθεσία το À louer (Ενοικιάζεται), ένα μείγμα δεξιοτεχνίας μαζί με αναμνήσεις, άγχη, όνειρα και εφιάλτες σε έναν κόσμο όπου τα πάντα είναι προς ενοικίαση.

Ali & Nous sommes pareils...~598006-253-1(1)

Cie mpta – Ali & Nous sommes pareils…  (15-17 Ιουνίου, 21:00, Πειραιώς 260, Κτίριο Η)

Πέρυσι θαυμάσαμε και αγαπήσαμε τους αδελφούς Αλί & Χεντί Ταμπέτ από την Τυνησία σε ένα έργο εμπνευσμένο από τη μουσική σούφι, ενώ φέτος είναι η σειρά του ρεμπέτικου που δουλεύει σαν συνδετικός ιστός στο νέο τους εγχείρημα.

Έρχονται με την ομάδα Cie mpta (Compagnie les mains, les pieds et la tête aussi) [Ομάδα χέρια, πόδια και κεφάλι επίσης] που ίδρυσε ο Mathurin Bolze, καλλιτέχνης του τσίρκου, και παρουσιάζουν δυο έργα: το ντουέτο Ali, ένα χορό με πατερίτσες και την υπέρβαση να συντελείται με φόντο ένα παράνομο ρεμπέτικο, και ένα κομμάτι εμπνευσμένο από το ποίημα του Ρενέ Σαρ Πάθος και μυστήριο, με τον μακροσκελή τίτλο: Nous sommes pareils à ces crapauds qui dans l’austère nuit desmarais s’appellent et ne se voient pas, ployant à leur cri d’amour toute la fatalité de l’univers.

Συνοδεύει ζωντανά μια ορχήστρα με Έλληνες και Τυνήσιους μουσικούς, που παντρεύει το κλασικό ρεμπέτικο με την παραδοσιακή μουσική της Τυνησίας.

nocturnes-phcganet

Ομάδα χορού Μαγκύ Μαρέν – nocturnes (22-23 Ιουνίου, 21:00, Πειραιώς 260, Κτίριο Η)

Η Μαγκύ Μαρέν, ριζοσπαστική όσο ποτέ, γράφει με μαύρο, όπως υπαινίσσεται και ο τίτλος. Δεν πρόκειται για τα Νυχτερινά του Σοπέν, απλώς οι σκηνικές της εικόνες συγκρατούν τη νύχτα και προσφέρονται ως σκοτεινός καθρέφτης για τα δικά μας αδιέξοδα. Με εργαλεία το σώμα και την ιστορία, οι χορευτές εισβάλλουν σπασμωδικά στη σκηνή αρθρώνοντας σπαράγματα από το υλικό της μνήμης στη μητρική τους γλώσσα, χωρίς μετάφραση. «Είμαι η Ελλάδα», γράφει σε μαυροπίνακα η Ελληνίδα χορεύτρια, σαν να ομολογεί πικρά: «Τίποτα δεν μοιάζει πιο δύσκολο να μοιραστούμε, από την καταγωγή που κουβαλάμε».

26-1--6-thumb-large

ΚΑΜΕΡΑΤΑ – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής & Lucinda Childs | Χαίντελ – Αλέξανδρος (28 & 30 Ιουνίου, 21:00μ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη»)

Η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου θα παρουσιάσει την όπερα Αλέξανδρος (Alessandro) του Χαίντελ ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει η διάσημη αμερικανίδα χορογράφος Λουσίντα Τσάιλντς. Στη φιλόδοξη παραγωγή
που έχει ήδη ηχογραφηθεί και βραβευθεί διεθνώς, συμπράττουν μερικοί από τους μεγαλύτερους λυρικούς ερμηνευτές της μουσικής του 18ου αιώνα: τον ομότιτλο ρόλο ερμηνεύει ο διάσημος κροάτης κόντρα τενόρος, Μαξ Εμάνουελ Σένσιτς.

Η όπερα Αλέξανδρος (1726) σε λιμπρέτο του Πάολο Αντόνιο Ρόλλι αφηγείται τα ιστορικά γεγονότα γύρω από τις περιπέτειες του Μ. Αλεξάνδρου στην Ινδία και το περίφημο ξέσπασμα του πάνω στο Μακεδόνα στρατηγό Κλείτο.

rhinoceros_685x300

Ensemble Artistique – Emmanuel Demarcy-Mota | Ευγένιος Ιονέσκο – Ρινόκερος (30 Ιουνίου – 1 Ιουλίου, 21:00, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών)

Έξι χρόνια μετά το 2004, ο Emmanuel Demarcy-Mota επανέρχεται δημιουργικά, με την ίδια ομάδα ηθοποιών, σε ένα εμβληματικό έργο του θεάτρου του παραλόγου, τον Ρινόκερο του Ιονέσκο. Αν ο Ιονέσκο γράφει τον Ρινόκερο καταγγέλλοντας κάθε ολοκληρωτισμό της εποχής του, ο Ντεμαρσύ-Μοτά το διαβάζει σήμερα ως μια παραβολή της επιβεβλημένης ομοιομορφίας, της τυραννίας δίχως τύραννο – μια εθελούσια δουλεία που επιβάλλεται από τον διπλανό μας, ακόμα κι απ’ τον ίδιο μας τον εαυτό. Οι ρινόκεροι που εφορμούν στη δική του σκηνική φαντασμαγορία είναι παιδιά της τυραννίας της μόδας, της κοινωνίας της κατανάλωσης, της αλλοτρίωσης του καπιταλισμού.

Πέρα από το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2013 μια σημαντική περφόρμανς του Robert Wilson θα παρουσιαστεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ) ενώ το φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Psarokokalo γιορτάζει τα έβδομα γενέθλιά του.

Robert_Wilson_site_med

Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ) παρουσιάζεται η περφόρμανς: Ο Robert Wilson παρουσιάζει τον εαυτό του. «Έχετε ξανάρθει; Όχι, είναι η πρώτη φορά«Με αφορμή την έκθεση του Robert Wilson, Video Portraits, που φιλοξενείται στη Στέγη έως τις 7 Ιουλίου, ο διάσημος σκηνοθέτης και εικαστικός μας προσκαλεί στο εκπληκτικό αισθητικό του σύμπαν, με μια εξαιρετική περφόμανς. Ο Wilson, συνδυάζοντας εκατοντάδες εντυπωσιακές εικόνες από όλο το εύρος της γόνιμης καριέρας του, προσφέρει μια σφαιρική αυτοπροσωπογραφία της δημιουργικής διαδικασίας του.

Ο κύριος Wilson ανατρέχει στα πρωτότυπα έργα-ορόσημα που έχει ανεβάσει, ανάμεσά τους τα Deaf Man Glance [Το βλέμμα του κωφού], A Letter for Queen Victoria [Επιστολή για τη βασίλισσα Βικτόρια], Einstein on the Beach [Ο Αϊνστάιν στην παραλία] (συνδημιουργία με τον συνθέτη Philip Glass), The CIVIL warS [Οι ΕΜΦΥΛΙΟΙ πόλεμοι] και The Black Rider [Ο Μαύρος Καβαλάρης], καθώς και στο καταξιωμένο έργο του πάνω σε κλασικά θεατρικά και όπερες, όπως είναι οι λαμπρές σκηνοθεσίες του στο Madama Butterfly, στον κύκλο των Δαχτυλιδιών του Βάγκνερ, στο Μαγικό Αυλό, στο Πέερ Γκυντ του Ίψεν και στο Κουαρτέτο του Χάινερ Μύλλερ. Με την ολοκλήρωση της περφόρμανς, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να εξερευνήσει περαιτέρω τις ιδέες του κυρίου Wilson, κατά τη διάρκεια μιας ανεπίσημης συνάντησης για ερωταποκρίσεις.

rsys_36524_516ece16ecf5e

Επίσης, ένα φαντασμαγορικό μπαλέτο, που έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές, θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι λάτρεις του είδους την 1 Ιουνίου Μαΐου. Η παράσταση χορού με τίτλο Helden/Heroes, η οποία επικεντρώνεται στη σύγκρουση μεταξύ του Επιμηθέα με τον Προμηθέα, θα παρουσιαστεί από την Bayerische Staatsoper live streams online free. Μια εξαιρετική νέα παραγωγή, σε σύλληψη και χορογραφία του  Terence Kohler, από ένα σπουδαίο και πρωτοποριακό ευρωπαϊκό λυρικό θέατρο. Παράλληλα, μια ακόμα free online streaming όπερα την Così fan tutte του Wolfgang Amadeus Mozart, θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε από την  La Monnaie από τις 26 Ιουνίου. 

news_58

To Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Psarokokalo (3-9/6/2013) είναι ένα ετήσιο κινηματογραφικό φεστιβάλ που διοργανώνεται στην Αθήνα. Το φεστιβάλ αποτελεί μέρος ενός σχεδίου που στοχεύει στην προβολή, την ανάπτυξη, την έρευνα και την πρόοδο της κινηματογραφικής τέχνης και πρακτικής.

Το Διεθνές διαγωνιστικό τμήμα της εφετινής διοργάνωσης περιλαμβάνει προβολές επιλεγμένων ταινιών μικρού μήκους από όλο τον κόσμο (μυθοπλασίας, κινουμένου σχεδίου, ντοκιμαντέρ και πειραματικές ταινίες) οι οποίες διαγωνίζονται για το βραβείο κοινού του φεστιβάλ. Ενδεικτικά στεκόμαστε στις «Lοις» (Αυστραλία) της Aλεξάντρα Σκεπίσι που γυρίστηκε στη Σίφνο με την Τζάκι Γουίβερ, «Sunday 3 (Γερμανία) του Γιόχαν Κουν ένα κινούμενο σχέδιο σύμφωνα με το οποίο ένας μεσήλικας κανονίζει ενα blind date με την καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ και το «In Search Of A Donkey» (Ελβετία) της Mαρία Νικολιέρ όπου τρείς Ιάπωνες δοκιμάζουν κρέας γαιδουριού και ενθουσιάζονται. Οι περισσότερες από αυτές τις ταινίες έχουν ήδη συμμετάσχει και διακριθεί σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ, όπως των Καννών, της Βενετίας, του Βερολίνου, του Σάντανς, του Κλερμόντ Φεραντ. Μέσα από το Psarokokalo κάνουν την παρθενική προβολή τους στην Ελλάδα.

Η ενότητα των Θεματικών Προβολών περιλαμβάνει αφιερώματα σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ , διάσημους σκηνοθέτες, καθώς και άλλες ειδικές προβολές. Ξεχωρίζουν ένα αφιέρωμα στον βραβευμένο Πορτογάλο σκηνοθέτη Ζοάο Σαλαβίζα, που  θα παρουσιάσει σε αποκλειστικότητα υλικό από την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του που τώρα βρίσκεται σε διαδικασία γυρισμάτων, ένα στα νορβηγικά ντοκιμαντέρ για την Αθήνα, ένα στο σύγχρονο Μεξικάνικο σινεμά και ένα στα σύγχρονα πολωνικά ντοκιμαντέρ (σε συνεργασία με το φεστιβάλ Short waves) και ένα στο γερμανικό animation.

To trailer του φεστιβάλ για το 2013 επιμελήθηκε ο Μιχάλης Ξυρουχάκης , ο οποίος το 2011 είχε κερδίσει στον διαγωνισμό storyboard  που διοργάνωσε το φεστιβάλ μια τριετή υποτροφία στο κέντρο εφαρμοσμένων τεχνών «ΟΡΝΕΡΑΚΗΣ»

One thought on “Editorial #10 | Φεστιβάλ Αθηνών & Φεστιβάλ Επιδαύρου 2013 (ΕΦ)

  1. Ο/Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΟΥΛΗ λέει:

    Παρακολουθήσαμε το Σάββατο 13 Ιουλίου την παράσταση ΠΛΟΥΤΟΣ. Αν και εξαιρετική παράσταση η διοργάνωση εκ μέρους του Φεστιβάλ ήταν το λιγότερο ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ! Μέχρι και μισή ώρα απο την έναρξη της παράστασης θεατές που προσήλθαν τελευταία κυριολεκτικά στιγμή περιφέρονταν όρθιοι στις κερκίδες του θεάτρου ψάχνοντας απεγνωσμένα να βρουν, αν ήταν τυχεροί, μια θέση για να κάτσουν. Οι διαπλικτισμοί ανάμεσα στους καθήμενους και στους περιηγητές ηχούσαν παντού μέσα στο θέατρο σκεπάζοντας πολλές φορές και τις φωνές των ηθοποιών. Η μαγεία είχε χαθεί και ο εκνευρισμός ήταν διάχυτος. Κρίμα αγαπητοί διοργανωτές που επιτρέψατε να συμβεί αυτό. Για μια ακόμη φορά δυσφημήσατε το αρχαίο πνεύμα.
    Ευχαριστώ,
    Κατσούλη Ελένη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: