H Aγία Ιωάννα των σφαγείων του Μπέρτολτ Μπρεχτ | Θέατρο Ακροπολ (3/3/2013)

4

04/03/2013 από cmorfakis

newego_LARGE_t_641_105868007

«Και αν σας πει κάποιος ότι μπορείτε να ανυψωθείτε πνευματικά μένοντας κολλημένοι στο βούρκο, πιάστε τον και σπάστε του το κεφάλι  στο λιθόστρωτο. Μόνο η βία ωφελεί όπου εξουσιάζει η βία, μόνο οι άνθρωποι ωφελούν όπου υπάρχουν άνθρωποι».

H Aγία Ιωάννα των σφαγείων του Μπέρτολτ Μπρεχτ

H Aγία Ιωάννα των σφαγείων του Μπέρτολτ Μπρεχτ είναι ένα από τα λιγότερο ανεβασμένα έργα του Μπρεχτ στην Ελλάδα που γράφτηκε από τον σπουδαίο Γερμανό συγγραφέα το 1929, στο ξέσπασμα της καπιταλιστικής κρίσης στις ΗΠΑ, αλλά ο ίδιος δεν πρόλαβε να το δει να παίζεται επί σκηνής, καθώς η πρώτη του παρουσίαση έγινε το 1959. Την Αγία Ιωάννα των σφαγείων θα μπορούσε κανείς να την δει σαν μια εκσυγχρονισμένη, καυστική εκδοχή της ιστορίας της Ζαν ντ΄Αρκ, που διαδραματίζεται με πολλά ένθετα τραγούδια στο Σικάγο του 1929 και του οικονομικού κραχ. Συγκεκριμένα, η μπρεχτική Ιωάννα παραπέμπει στην Ιωάννα της Λωραίνης (μια λαϊκή κοπέλα, που στο όνομα της θρησκείας και του Γάλλου βασιλιά, πολέμησε τους Άγγλους, συνελήφθη και κάηκε ζωντανή, καθώς εκκλησία και βασιλιάς δεν φρόντισαν να τη σώσουν, αλλά μετά θάνατον… την αγιοποίησαν προς όφελος της εξουσίας τους) και στο «Στρατό της Σωτηρίας» (εκκλησιαστικές και παραεκκλησιαστικές οργανώσεις), που στα χρόνια του κραχ στις ΗΠΑ, με θρησκευτικές ομιλίες και άθλια συσσίτια συνέβαλε στην υποταγή εκατομμυρίων πεινασμένων. Μαρξιστικά μελετημένος και παρακολουθώντας την καπιταλιστική κρίση στις ΗΠΑ και διεθνώς, ο Μπρεχτ ιστορικοποιεί τη συγκεκριμένη κρίση του καπιταλισμού και πλάθει ως «Αγία Ιωάννα», μια νεαρή, έρημη, αθώα, αφελή, θρήσκα, άνεργη εργάτρια, μέλος της χριστιανικής οργάνωσης «Μαύρα Καπέλα», που αμισθί – με μόνη «ανταμοιβή» μια γωνιά για ύπνο στο κτίριο των «Μαύρων Καπέλων», προσπαθεί να προσηλυτίσει τους άνεργους, άστεγους, πεινασμένους, εξαθλιωμένους εργάτες στην περιοχή των σφαγείων του Σικάγου. Το διαχρονικό αυτό έργο του Μπρεχτ αποτελεί ένα καταπέλτη ενάντια στο καπιταλιστικό σύστημα παραγωγής, εξηγώντας στο σύγχρονο άνθρωπο το μηχανισμό της καπιταλιστικής οικονομίας και την απόλυτη εξάρτηση όλων μας απ’ αυτόν, καθώς και την αδυναμία μας να ξεφύγουμε από το αδιέξοδο ενός συστήματος ολέθριου τόσος για τον άνθρωπο όσο και για τη φύση. Το πλήρες κείμενο (αγγλική μετάφραση) μπορεί να το διαβάσει κανείς στην παρακάτω υπερσύνδεση Saint Joan of the Stockyards.

Το εκπληκτικό αυτό έργο κατάφερε να καταστρέψει ο Νίκος Μαστοράκης με μια κάκιστη και ξεπερασμένη σκηνοθετική αισθητική. Πραγματικά, ήταν η χειρότερη παράσταση που έχω δει τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο. Ένα σκηνοθετικό εγχείρημα βγάλμενο από το χρονοντούλαπο τις ιστορίας, αισθητική δεκαετίας ’80 τουλάχιστον, ανέμπνευστο και βαρετό μέχρι χασμουριτού. Με πολύ κακούς φωτισμούς του Σάκη Μπιρμπίλη και μια μετριότατη και ενοχλητική μουσική από τον Σταύρο Γασπαράτο. Οι ηθοποιοί με λευκό μακιγιάζ και γαλανόλευκες πινελιές (μια ατυχέστατη σύνδεση ίσως με την οικονομική κρίση που βιώνει σήμερα η Ελλάδα) έμοιαζαν λες και ήταν ζόμπι από αποτυχημένη b-movie. Όσο για τις ερμηνείες τους άνευρες, άχρωμες και χωρίς βάθος. Οι  ηθοποιοί ήταν λες και απλά διάβαζαν το κείμενο διεκπεραιωτικά. Ο λόγος έρεε μονοκόμματος, ακατέργαστος, φθάνει σπασμωδικά στην αντίληψή μας και τα νοήματά του δεν αναδεικνύονται. Οι Αιμίλιος Χειλάκης στο ρόλο του Πιέρποντ Μάουλερ και Βίκυ Βολιώτη στο ρόλο της Ιωάννας Νταρκ πολύ κατώτεροι των περιστάσεων και παντελώς αδιάφοροι ερμηνευτικά. Είναι από τις λίγες παραστάσεις που προτείνω να διαβάσετε το κείμενο του Μπρέχτ αλλά να αποφύγετε να δείτε τη συγκεκριμένη σκηνική μεταφορά.

241212132324_4268241212132324_4760241212132325_5240241212131900_0719_jpg

Advertisements

4 thoughts on “H Aγία Ιωάννα των σφαγείων του Μπέρτολτ Μπρεχτ | Θέατρο Ακροπολ (3/3/2013)

  1. Ο/Η Simon Strego λέει:

    ti uperbolh… ti kakia!!! tstststs pote 8a pame na doume tpt ths prokophs???

    ________________________________

  2. Ο/Η cmorfakis λέει:

    To Mingle with Arts φημίζεται για την αντικειμενικότητά του!!! Ευτυχώς πάντως που δεν σε προσκάλεσα σε αυτή την κακή παράσταση θα γκρίνιαζες και δικαιολογημένα αυτή τη φορά. Σου έχω προτείνει άλλωστε αρκετές καλές παραστάσεις φέτος και το παίζεις δύσκολος. Μην κάνεις παράπονα λοιπόν.

  3. Ο/Η kavouki λέει:

    και ποσο «μυρισε» μπομπ ουιλσον

    • Ο/Η cmorfakis λέει:

      Για να είμαι ειλικρινής δεν μου θύμησε καθόλου την αισθητική του Robert Wilson!!! Ήταν μια παράσταση επιπέδου μπουλουκιού με μια άθλια μετάφραση η οποία «σκότωνε» το κείμενο του Brecht.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.631 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: