Ζωγραφική Ι – Εικαστικές Εκλεκτικές Συγγένειες | Μουσείο Φρυσίρα (1/3/2013)

Σχολιάστε

02/03/2013 από cmorfakis

2013-03-01-12-16-23

«Το πρώτο μέρος της τριλογίας, με τίτλο Ζωγραφική Ι – Εικαστικές Εκλεκτικές Συγγένειες που παρουσιάζεται στο κτήριο της Μονής Αστερίου 3 από τις 19 Ιανουαρίου έως τις 12 Μαϊου 2013, επικεντρώνεται στην περίοδο 1960-1980. Τα χρόνια αυτά σηματοδοτούν τόσο για την Ευρώπη όσο και για την Ελλάδα την πιο ανήσυχη περίοδο σε όλη τη διάρκεια του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα στο κοινωνικοπολιτικό επίπεδο. Τα κυρίαρχα ζητήματα θα είναι ο πόλεμος του Βιετνάμ που θα προκαλέσει κύμα αντιδράσεων στις Η.Π.Α, η εξέγερση του Μάη του ’68 στο Παρίσι, η Άνοιξη της Πράγας και η επέμβαση του Συμφώνου της Βαρσοβίας. Στην Ελλάδα θα κυριαρχήσουν οι κινητοποιήσεις για την Παιδεία της δεκαετίας του ’60, η κυβερνητική αστάθεια που θα οδηγήσει στη στρατιωτική δικτατορία (1967-1974), την εξέγερση του Πολυτεχνείου και την τραγωδία της Κύπρου, στη συνέχεια μια ανήσυχη μεταπολιτευτική περίοδο που θα δώσει πρωτοφανείς ελευθερίες στο καλλιτεχνικό και το εκφραστικό επίπεδο αλλά μια εντονότατη πολιτικοποίηση του καλλιτεχνικού έργου. Στην Ευρώπη θα είναι η (τελευταία;) εποχή των πρωτοποριών και των νέων μέσων στα εικαστικά. Οι ζωγράφοι που επιμένουν αναπαραστατικά θα το κάνουν δειλά και στο περιθώριο των μεγάλων καλλιτεχνικών διοργανώσεων, με την εξαίρεση της Βρετανίας στην οποία θα είναι στο προσκήνιο καθ’ όλη τη μεταπολεμική περίοδο. Η δεκαετία του ΄70 θα εμφανίσει μια συλλογική κόπωση με τις προτάσεις των πρωτοποριακών μορφών και την παλινόρθωση ζωγραφικών παραδειγμάτων. Στην Ελλάδα, βέβαια, τα πράγματα θα είναι διαφορετικά με ουσιαστικά διαρθρωτικά στοιχεία την συμπαρουσία τριών γενεών, σχεδόν ταυτόχρονα: αυτή των κληρονόμων της ζωγραφικής παράδοσης και της “ελληνικότητας” δεκαετίας του ’30, αυτή των πρωτοποριακών καλλιτεχνών της λεγόμενης γενιάς του ’60 που είτε δρουν από το Παρίσι (κυρίως) είτε επιστρέφουν στην πατρίδα τους για να διδάξουν και να δρέψουν τις δάφνες για τη μέχρι τότε πορεία τους και, τέλος, την εμφάνιση μιας νέας, δυναμικής, γενιάς του ’70, έντονα πολιτικοποιημένης και, παράλληλα, προσηλωμένης στη ζωγραφική αναπαράσταση, που τμήμα της έχει λάβει κατά καιρούς διάφορα ονόματα (Νέοι Ρεαλιστές, Σχολή των Αθηνών). Αυτές οι δύο τελευταίες “γενιές”, σχεδόν παράλληλα, θα στελεχώσουν την Α.Σ.Κ.Τ. Και, όπως είναι φυσικό, θα δημιουργήσουν με τη σειρά τους “μαθητές” που θα μεταφέρουν τις καλλιτεχνικές διενέξεις των δασκάλων στις επόμενες δεκαετίες». Αυτό είναι ένα σύντομο εισαγωγικό σημείωμα από τον επιμελητή της έκθεσης Θανάση Μουτσόπουλο.

Η έκθεση Ζωγραφική Ι – Εικαστικές Εκλεκτικές Συγγένειες είναι μια από τις σημαντικότερες που διοργωνόνται στην Αθήνα αυτή την εποχή και την προτείνω ανεπιφύλακτα σε όλους. Η περίοδος που καλύπτουν τα έργα (1960-1980) αποτελεί μια σημαντική ιστορική χρονική περίοδος για την εξέλιξη της σύχρονης τέχνης. Η έμφαση στην αναπαραστατική ζωγραφική είναι το δυνατό σημείο αυτής της έκθεσης καθώς πολύ συχνά εξαιτίας της δυναμικής άλλων εικαστικών ρευμάτων, η αναπαραστατική ζωγραφική χάνεται από την οπτική και το ενδιαφέρον συλλεκτων, γκαλερί αλλά και των επιμελητών των μουσείων σύγρχονης τέχνης. Η επιμέλεια της έκθεσης από τον Θανάση Μουτσόπουλου είναι επίσης υποδειγματική καθώς ο τρόπος που τα έργα εκθέτονται δημιουργεί ένα σιωπηλό διάλογο μεταξύ των Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Το πάθος και η αγάπη του Βλάση Φρυσίρα για τη ζωγραφική αντικατροπτίζεται στην εξαιρετική συλλογή του Μουσείου Φρυσίρα που παρουσιάζει ένα πανόραμα της ελληνικής και της ευρωπαϊκής ζωγραφικής το οποίο μπορούμε να θαυμάσουμε στη διεθνών προδιαγραφών και υψηλής αισθητικής έκθεση Ζωγραφική Ι – Εικαστικές Εκλεκτικές Συγγένειες. Παρά τις όποιες ενστάσεις που μπορεί να έχει κανείς, και οι οποίες σχετίζονται με το γούστο και τα αισθητικά του κριτήρια, το σύνολο των έργων που εκτίθονται αναδύουν έναν έντονο προβληματισμό για τη θέση που έχει η αναπαραστατική ζωγραφική ως μορφή τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία και τη σημασία της στον αναστοχασμό σύγχρονων κοινωνικών και άλλων προβλημάτων.

2013-03-01-12-06-332013-03-01-12-06-452013-03-01-12-07-142013-03-01-12-07-422013-03-01-12-08-072013-03-01-12-08-202013-03-01-12-08-302013-03-01-12-08-462013-03-01-12-08-572013-03-01-12-09-422013-03-01-12-10-412013-03-01-12-11-392013-03-01-12-12-012013-03-01-12-12-592013-03-01-12-13-09

2013-03-01-12-13-322013-03-01-12-13-512013-03-01-12-14-072013-03-01-12-14-192013-03-01-12-14-29

2013-03-01-12-16-482013-03-01-12-17-07

2013-03-01-12-17-292013-03-01-12-17-532013-03-01-12-18-212013-03-01-12-18-362013-03-01-12-18-542013-03-01-12-19-052013-03-01-12-19-192013-03-01-12-22-342013-03-01-12-22-472013-03-01-12-23-052013-03-01-12-23-152013-03-01-12-23-292013-03-01-12-23-392013-03-01-12-23-492013-03-01-12-24-052013-03-01-12-24-322013-03-01-12-24-48

2013-03-01-12-25-102013-03-01-12-26-142013-03-01-12-25-222013-03-01-12-26-272013-03-01-12-25-482013-03-01-12-26-442013-03-01-12-27-172013-03-01-12-27-272013-03-01-12-27-352013-03-01-12-27-562013-03-01-12-28-102013-03-01-12-30-052013-03-01-12-30-182013-03-01-12-30-272013-03-01-12-30-37

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.631 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: