Editorial #7 | «Η μεγάλη και θαυμαστή ιστορία του εμπορίου», «Θεατές» και «Δαίμονες». [Update 5/3/2013]

Σχολιάστε

01/03/2013 από cmorfakis

Επιτέλους, η άνοιξη έφτασε και ο Μάρτιος αποτελεί ένα αρκετά πλούσιο σε θεάματα μήνα με σπουδαίες παραστάσεις και πολιτιστικά δρώμενα για όλα τα γούστα. Είναι επίσης, ο μήνας που υπο φυσιολογικές εποχές ανακοινώνονταν το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών (Ελληνικό Φεστιβάλ – ΕΦ) αλλά πιθανόν θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τον Απρίλιο μιας και μόλις πριν λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε η ανανέωση της θητείας του  διευθυντή του Γιώργου Λούκου. Ας ελπίζουμε ότι παρά τις οικονομικές δυσκολίες θα υπάρξει ένα αξιοπρεπές πρόγραμμα που δεν θα χάνει σε δυναμική και φρεσκάδα όπως το έχουμε συνηθήσει τα τελευταία χρόνια. Στη συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε ορισμένες από τις παραστάσεις που έχουμε επιλέξει για σας.

Pommerat_xl_2Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ) αναμένουμε το θεατρικό έργο του Joël Pommerat – Η μεγάλη και θαυμαστή ιστορία του εμπορίου. «H ιστορία του εμπορίου είναι η ιστορία της ανθρωπότητας» μοιάζει να μας λέει ο Joël Pommerat (Ζοέλ Πομμερά) σε αυτό το έργο του, όπου παρακολουθούμε δύο ιστορίες σε δύο διαφορετικές εποχές. Στην πρώτη, βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετίας του 1960, όπου τέσσερις παλαίμαχοι πλασιέ προσπαθούν να μυήσουν έναν νεαρό ιδεαλιστή στα κόλπα της δουλειάς. Εκείνος, όμως, επηρεασμένος από τα ιδεώδη του Μάη του ’68, αρνείται να αποδεχτεί τους νόμους της αγοράς. Αντιμέτωπος με το δίλημμα «άνεργος ή ανήθικος;», οδηγείται στα πρόθυρα της αυτοκτονίας. Στη δεύτερη ιστορία, σαράντα χρόνια μετά, στις αρχές του 21ου αιώνα, ο αλλοτινός ιδεαλιστής έχει μεταμορφωθεί σε παντοδύναμο έμπορο και προσπαθεί να μυήσει τέσσερις άλλους άντρες, χρεοκοπημένου και παροπλισμένους από την αγορά εργασίας, σε μια καταναλωτική λογική. Το βαθιά ουμανιστικό θέατρο του Pommerat, με τη μορφή της παραβολής, μας μιλά για το τέλος των ιδεολογιών και την κυριαρχία του καπιταλισμού, για την αλληλεγγύη και τα όρια της ηθικής. Ένα καίριο ρητορικό ερώτημα αναδύεται από το έργο του: μήπως, τελικά, εκείνο που όλοι εμπορευόμαστε δεν είναι παρά η ίδια η ύπαρξή μας;

Επίσης, προτείνουμε να παρακολουθήσετε την συζήτηση Η διαμόρφωση πολιτιστικής πολιτικής σε εποχή κρίσης. Οι σημερινές πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες είναι εξαιρετικά ρευστές. Τα ευρύτερα ζητήματα πολιτικής ανασυγκρότησης που ανακύπτουν μας υποχρεώνουν σε μια επαναδιαπραγμάτευση της σχέσης του πολιτισμού με την οικονομική ανάπτυξη και την πολιτιστική βιομηχανία, με την κοινότητα και το ανήκειν, με τις νέες συλλογικότητες, με την ιθαγένεια, καθώς και με τις στάσεις, τις νοοτροπίες και τις συμπεριφορές που συγκροτούν την πολιτισμική πτυχή της κοινωνίας. Η κρίση των τελευταίων ετών, στην Ευρώπη και στη χώρα μας, επιτάχυνε τις διαδικασίες ανασυγκρότησης και τις κατέστησε πιο πιεστικές. Για το χώρο του πολιτισμού και τους ανθρώπους που δρουν σε αυτόν, η ανάγκη επεξεργασίας ενός πολιτιστικού σχεδίου ανάπτυξης, που να είναι ταυτόχρονα κοινωνική και οικονομική, εντάσσεται στις προτεραιότητες προκειμένου να κατανοήσουμε την κρίση και να βρούμε το δρόμο εξόδου από αυτήν.

b_2985__dsc7809

Στο Εθνικό Θέατρο (ΕΘ) τον Μάρτιο αναμένουμε δυο ενδιαφέρουσες παραστάσεις. Η πρώτη είναι Το Vitrioli του Γιάννη Μαυριτσάκη, στην οποία ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Έλληνες συγγραφείς της νέας γενιάς, (Βόλφγκανγκ, Το τυφλό σημείο, Κωλοδουλειά), επιχειρεί μια καταβύθιση στον τραυματικό και δύσκολο κόσμο της εφηβείας, που αρνείται να υποταχτεί σε κανόνες και δεν αποδέχεται άκριτα όσα της επιβάλλονται. Η συνάντησή του με τον καταξιωμένο Γάλλο σκηνοθέτη και συγγραφέα Ολιβιέ Πυ, μέχρι φέτος καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου Οντεόν στο Παρίσι και από το 2013 διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, υπόσχεται μια υψηλού κύρους παράσταση, που στηρίζεται σε ένα ισχυρό σχήμα σημαντικών ηθοποιών. Η δεύτερη παράσταση είναι οι Θεατές του Μάριου Ποντίκα. Το έργο, γραμμένο πριν από 40 περίπου χρόνια,  διατηρεί, με την καθαρή, οξεία ματιά του, μια εκρηκτική δυναμική, και αποδεικνύεται εξαιρετικά επίκαιρο στη σημερινή κοινωνία της αποξένωσης, της συναισθηματικής σκληρότητας και της πολιτικής απάθειας. Χρησιμοποιώντας εύστοχα το σύστημα των αντικατοπτρισμών, ο συγγραφέας ασκεί μια σκληρή κριτική στον ψυχικά τραυματισμένο άνθρωπο, που είτε αδιαφορεί για το δράμα του διπλανού  είτε απομονώνεται για να δώσει μόνος του λύση στα προβλήματά του, καταλήγοντας πολλές φορές στις πιο καταστροφικές επιλογές. Μια σκηνοθέτρια της νέας γενιάς, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, εγγυάται την ανάδειξη αυτής της σύγχρονης δυναμικής, με τη συνδρομή μιας πολύ ενδιαφέρουσας διανομής και ενός ικανού επιτελείου συνεργατών.

rsys_27535_49dca83abdb85

Στην Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) αναμένουμε μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, τον Βέρθερο του Jules Massenet η οποία επανέρχεται μετά από τριάντα χρόνια στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Το έργο γράφτηκε περίπου έναν αιώνα μετά το επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε στο οποίο βασίζεται. Ο Massenet σκιαγράφησε με μεγάλη επιτυχία τον ποιητικό χαρακτήρα του ιδεαλιστή Βέρθερου και της παγιδευμένης στις κοινωνικές επιταγές Σαρλότ. Όπως και ο Φάουστ του Γκαίτε (που έγινε κυρίως γνωστός από την εκδοχή του Γκουνό) έτσι και ο Βέρθερος κατέκτησε το χώρο του λυρικού θεάτρου έχοντας μελοποιηθεί από Γάλλο συνθέτη. Η όπερα του Massenet γνώρισε τεράστια επιτυχία τον καιρό που γράφτηκε, μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και επηρέασε από τα ήθη ως τη μόδα της εποχής. Ο οπερατικός Βέρθερος ακολουθεί τους δικούς του κανόνες, παίρνοντας ουσιαστικές αποστάσεις από το πρωτότυπο. Διατηρεί τη σύγκρουση με τον περίγυρο και τις κοινωνικές συμβάσεις, αλλά αφήνει κατά μέρος τις φιλοσοφικές αναζητήσεις. Ο σπουδαίος σκηνοθέτης του θεάτρου, Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, θα σκηνοθετήσει την παραγωγή.

Tο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) το Μάρτιο έχει ένα αρκετά πτωχό πρόγραμμα.  Προτείνουμε μόνο τις αναμεταδόσεις του MET HD LIVE: Richard Wagner: Parsifal (2/3) και Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini (16/3).

Οι λάτρεις της όπερας οφείλουν να παρακολουθήσουν στις 9 Μαρτίου την όπερα του  Leoš Janáček – Jenůfa από την Bayerische Staatsoper σε live streams online free of charge. Μια ακόμα μεγάλη παραγωγή από ένα σπουδαίο και πρωτοποριακό ευρωπαϊκό λυρικό θέατρο. Τo αναλυτικό πρόγραμμα των online μεταδόσεων της Bayerische Staatsoper για την καλλιτεχνική περίοδο 2012-2013 μπορείτε να το βρείτε εδώ.

gioi-kai-kores-site

Μια από τις πιο αξιόλογες παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσει κανείς είναι οι Γιοι και Κόρες. Μετά τις sold-out παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι του 2012 και στο BIOS από τα τέλη Νοεμβρίου, η εκπληκτική παράσταση Γιοι και Κόρες επαναλαμβάνεται από τις 7/3 έως τις 31/3 ύστερα από ένα απόλυτο πετυχημένο ανέβασμα της στο Udine της Ιταλίας, μετά από πρόσκληση του CSS Teatro stabile di innovazione del FVG. Την προτείνουμε ανεπιφύλακτα…εμείς σίγουρα θα τη ξαναδούμε!!!

b_8024_dimios_erota_@_douros_creatives_pro_b185

Παράταση παραστάσεων για όλο το μήνα Μάρτιο πέρνει και η θεατρική μεταφορά του σπουδαίου διηγήματος του Ιρβιν Γιάλομ «Ο Δήμιος του Έρωτα», σε σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη  που λάβει χώρα στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης (ΙΜΚ). Για πρώτη φορά θα συναντηθούν επί σκηνής η Ξένια Καλογεροπούλου και ο Μηνάς Χατζησάββας ως πρωταγωνιστές της θεατρικής μεταφορ

b_8228_img_9629Επίσης, η sold out παράσταση που εγκαινίασε το 3o Low Budget Festival «Θα σε πάρει ο Δρόμος» – 9 μικρές ιστορίες του Σάκη Σερέφα σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολάρι επιστρέφει στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης για 8 μόνο παραστάσεις (από Δευτέρα 18 Μαρτίου έως Τρίτη 9 Απριλίου 2013). Ιστορίες ανθρώπων σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη. Ιστορίες από γερά ζόρια που τους πέτυχαν στη μέση του δρόμου. Αλλά και η παρηγοριά τους από το δρόμο ήρθε πάλι. Το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι δεν το βάζουν κάτω. Πέφτουν και σηκώνονται. Δύσκολα, αλλά σηκώνονται. Γιατί είναι άνθρωποι που τους παίρνει ο δρόμος. Άνθρωποι που τους πήρε ο δρόμος… όπως εκείνο το πιτσιρίκι τρέχοντας για παιχνίδι ένα ζεστό μεσημέρι σε κάποιο νησί. «Φέτες ζωής» χαρακτηρίζει ο σκηνοθέτης της παράστασης, Ένκε Φεζολάρι, τις 9 μικρές αυτές ιστορίες του Σάκη Σερέφα. Ιστορίες ανθρώπων «τρελαμένων απ’ τη μοναξιά», οι οποίοι, παρά τις τρικλοποδιές της παλιοζωής, επιμένουν, ξανασηκώνονται και συνεχίζουν.

3

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η παράσταση μια διασκευή του παραμυθιού Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας του Oscar Wildeαπό την ομάδα Ιπτάμενοι Άνθρωποι. Τα αγάλματα στις πόλεις μένουν ακίνητα στο ίδιο σημείο όπου τα έστησαν. Παρατηρούν αμίλητα τις ζωές των ανθρώπων που περνούν από μπροστά τους. Είναι τα σταθερά σημεία μιας πόλης που κινείται διαρκώς. Ψηλά πάνω από μια τέτοια πόλη σε μια ψηλή κολώνα, πιο ψηλή και απ’ το πιο ψηλό της κτίριο στεκόταν το άγαλμα του Ευτυχισμένου Πρίγκιπα… Από εκεί ψηλά μπορούσε να βλέπει τα πάντα. Παρακολουθούσε τις ζωές όλων των κατοίκων της πόλης του, την καθημερινότητά τους, τις συνήθειές τους, τις ιδιοτροπίες τους, τις χαρές και τις λύπες τους. Μια φθινοπωρινή μέρα ένα αργοπορημένο χελιδόνι που ταξιδεύει για την Αίγυπτο κάνει μια στάση στο άγαλμα του Ευτυχισμένου Πρίγκιπα. Οι δυο τους θα προσπαθήσουν να αλλάξουν τον κόσμο αγνοώντας το κόστος των πράξεών τους. Τι μπορείς να μάθεις από ένα σπασμένο πατζούρι, έναν κρυστάλλινο πολυέλαιο, μερικές χαλασμένες ομπρέλες; Τα αντικείμενα κρατούν μέσα τους τις μνήμες και τα αισθήματα των ανθρώπων που τα χρησιμοποίησαν. Ένας ολόκληρος κόσμος θα χτιστεί από τους θησαυρούς ενός σκουπιδότοπου για να ζωντανέψει η ιστορία ενός αγάλματος και ενός χελιδονιού.

newego_LARGE_t_641_105868007Ένα έργο που σπάνια έχει παιχθεί στην Ελλάδα διάλεξε να παρουσιάσει ο Νίκος Μαστοράκης στη πρώτη του συνεργασία με τον θεατρικό Οργανισμό Ακροπόλ. Πρόκειται για την «Αγία Ιωάννα των σφαγείων» του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Το έργο γράφτηκε από τον σπουδαίο Γερμανό συγγραφέα το 1929, αλλά ο ίδιος δεν πρόλαβε να το δει να παίζεται επί σκηνής, καθώς η πρώτη του παρουσίαση έγινε το 1959… Όπως όλα τα έργα του Μπρεχτ, έτσι κι αυτό αναδεικνύει την ανθρώπινη υπόσταση. Την «Αγία Ιωάννα των σφαγείων» θα μπορούσε κανείς να την δει σαν μια εκσυγχρονισμένη, καυστικά σατιρική εκδοχή της ιστορίας της Ζαν ντ΄Αρκ, που διαδραματίζεται με πολλά ένθετα τραγούδια στο Σικάγο του 1929 και του οικονομικού κραχ.

Ο σκηνοθέτης Νίκος Μαστοράκης σημειώνει χαρακτηριστικά: Έχοντας την εμπειρία δύο παγκόσμιων πολέμων, της δημοκρατίας της Βαϊμάρης και της Μεγάλης Αλλαγής της Ανατολικής Γερμανίας σε Κομμουνιστικό κράτος, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ αρχίζει να γράφει το 1929, πολύ νωρίς, την Αγία Ιωάννα των Σφαγείων την οποία δε θα προλάβει να ανεβάσει ποτέ ο ίδιος. Έτσι, η Αγία Ιωάννα, που είναι περισσότερο μία παράφραση παρά μία παρωδία της Παρθένου της Ορλεάνης του Σίλλερ, παίχτηκε μετά το θάνατό του το 1959, την εποχή που μαγειρεύεται το οικονομικό θαύμα της μεταπολεμικής Γερμανίας, και αποτελεί ίσως το υστερόγραφο της πνευματικής του πορείας. Εδώ ο Μπρεχτ με τη φόρμα του επικού θεάτρου εξηγεί στο σύγχρονο άνθρωπο το μηχανισμό της καπιταλιστικής οικονομίας και την απόλυτη εξάρτηση όλων μας απ’ αυτόν, καθώς και την αδυναμία μας να ξεφύγουμε από το αδιέξοδο ενός συστήματος ολέθριου τόσος για τον άνθρωπο όσο και για τη φύση.

show_imageΗ περίφημη ροκ όπερα Δαίμονες του Νίκου Καρβέλα που αναστάτωσε τη μουσική σκηνή της εποχής της, παρουσιάζεται ανανεωμένη στη σκηνή του Παλλάς από την Παρασκευή 22 Μαρτίου. Πάντα με την μοναδική Άννα Βίσση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ιστορία-στίχους του Σταύρου Σιδερά, σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και σκηνογραφία Μανόλη Παντελιδάκη και έναν εξαιρετικό θίασο. Έργο πρωτοποριακό για τα ελληνικά μουσικά δρώμενα και έργο ζωής για τους δημιουργούς του, οι Δαίμονες άφησαν ανάγλυφο το μουσικό τους αποτύπωμα στη μνήμη των δεκάδων χιλιάδων θαυμαστών. Παραμένουν ορόσημο για όσους τη λάτρεψαν ενώ προβλέπεται να γίνουν το καλλιτεχνικό γεγονός  που θα συζητά όλη η Ελλάδα.

His_War

Το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation της Αθήνας (8th Athens Animfest) ετοιμάζεται να υποδεχτεί, από 7 έως 13 Μαρτίου 2013, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος 167 ταινίες animation μικρού μήκους από την Ελλάδα και άλλες 33 χώρες. Το εκτεταμένο αφιέρωμα στα γαλλικά κινούμενα σχέδια, με 64 ταινίες, που θα πραγματοποιηθεί με τη συνεργασία του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας, θα ξεδιπλώσει ένα ποικιλόμορφο πανόραμα σχεδίων, χρωμάτων, μουσικών και ιστοριών. Οι 19 ταινίες animation μικρού μήκους του Πολωνικού Studio SE-MA-FOR, αποτελούν ένα ξεχωριστό σημείο αναφοράς, καθώς οι ταινίες της συγκεκριμένης εταιρείας παραγωγής έχουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της λεγόμενης πολωνικής Σχολής. Το αφιέρωμα γίνεται με τη συνεργασία της Πολωνικής Πρεσβείας στην Αθήνα.   Υπό τον τίτλο «Animation των Γειτόνων» θα προβληθούν 9 μοναδικές ταινίες από Ευρωπαϊκές χώρες όπως: Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Εσθονία, Πολωνία, Λιθουανία.   Τέλος, οι προβολές θα ολοκληρωθούν με ένα μικρό αφιέρωμα 4 ταινιών του πολωνικής καταγωγής, πρωτοπόρου Ρώσου δημιουργού Βλαντισλάβ Στάρεβιτς με σύγχρονη μουσική επένδυση από τον Brooding Side Of Madness. (Πηγή: www.lifo.gr)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: