Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» του Μπέρτολτ Μπρεχτ | Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (7/2/2013 & 17/2/2013)

Σχολιάστε

18/02/2013 από cmorfakis

528847_200056230134370_2139473857_n

«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, είναι μια παράσταση υψηλών προδιαγραφών, με φοβερή αισθητική, μοναδική σκηνοθετική οπτική και άψογη παραγωγή. «Πώς μπορεί να είναι κανείς καλός όταν γύρω του είναι όλα τόσο ακριβά;» Το παραπάνω ερώτημα του Μπρεχτ θα στοιχειώνει για πάντα την ηθική μας και η εξαιρετική Κατερίνα Ευαγγελάτου, αναλαμβάνει να μας το υπενθυμίσει. Στον Καλό άνθρωπο του Σετσουάν (έργο γραμμένο την περίοδο 1926-1941), οι θεοί εντοπίζουν τον μοναδικό καλό άνθρωπο στη Γη: μια πόρνη στην επαρχία Σετσουάν της Κίνας. Οι θεοί ανταμείβουν την καλοκάγαθη Σεν Τε με ένα αξιοπρεπές χρηματικό ποσό κι εκείνη ανοίγει ένα μικρό καπνοπωλείο. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τους συμπολίτες της που την εκμεταλλεύονται, η Σεν Τε εφευρίσκει ένα alter ego, έναν υποτιθέμενο εξάδελφο, τον μοχθηρό Σούι Τα, παίρνοντας τη μορφή του όποτε οι περιστάσεις το απαιτούν. Πόσο καιρό, όμως, θα αντέξει να παίζει αυτόν το διπλό ρόλο; 

Το έργο του Μπρεχτ διαπνέεται από βαθύτατη αγάπη και οδυνηρή συμπόνια για την ανθρώπινη δυστυχία, για τα έμψυχα και λογικά πλάσματα που η κοινωνία, η πολιτική, η μισαλλοδοξία, η βία, η τύφλωση ή αβουλία τα ταπεινώνουν, τα εξευτελίζουν και τα συντριβούν και  τα εξανδραποδίζουν. Όλα αυτά τα στοιχεία κυριαρχούν και στο έργο του Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν, το φιλοσοφικό υπόβαθρο του οποίου αντλεί στοιχεία από την φιλοσοφία του Ρουσσώ, ότι ο άνθρωπος είναι φυσικά καλός και διαφθείρεται από την κοινωνία, αλλά και τη φιλοσοφία του Μακιαβέλι και του Χόμπς. Το ανέβασμα ενός τόσο σημαντικού έργου, σε μια εποχή όπου η κρίση συνθλίβει όλες τις πτυχές του κοινωνικού, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Όσοι αναγνώστες του blog ενδιαφέρονται μπορούν να διαβάσουν το έργο Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν (The Good Person of Szechwan) πατώντας προηγούμενη υπερσύνδεση.

Όπως ακριβώς έκανε και με τον συγκλονιστικό «Χρυσό Δράκο» δύο χρόνια πριν στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (ΕΘ), έτσι και τώρα η Κατερίνα Ευαγγελάτου εστιάζει στην ουσία του κειμένου και στη δράση που προκύπτει από την αφήγηση. Η σκηνική σύλληψη του έργου είναι μοναδική γιατί μέσα από την απλότητα των μέσων που χρησιμοποιεί δίνει έμφαση στην δυνατό μήνυμα που το ίδιο το κείμενο του Μπρεχτ εμπεριέχει. Πέρα από τετριμμένες αναπαραστάσεις ενός φολκλόρ κινέζικού σκηνικού, η σκηνοθεσία της Ευαγγελάτου είναι μια νέα μοντέρνα ματιά του Καλού ανθρώπου του Σετσουάν που διαδραματίζεται σε μια σύγχρονη ασιατική επαρχιακή πόλη.  Πάνω στο μινιμαλιστικό επικλινές σκηνικό της Εύας Μανιδάκη, oι ηθοποιοί υπάρχουν περισσότερο όχι ως ρόλοι αλλά ως οι εαυτοί τους που υποδύονται τους ρόλους, παρακολουθούν τη δράση και απευθύνονται στο κοινό για σχολιασμό της. Αυτή η απουσία σκηνικού όπως πολύ εύστοχα σημείωσε ένας φίλος δημοσιογράφος, με τον οποίο παρακολουθήσαμε μαζί την παράσταση, δεν αφαιρεί τίποτα από το έργο αλλά ίσα ίσα προσθέτει καθώς η σκηνή δεν είναι άδεια αλλά γεμίζει από την δυναμική παρουσία των ηθοποιών που σε βοηθούν να αναπλάσεις με τη φαντασία σου όλα όσα διαδραματίζονται στην σκηνή και λείπουν από αυτήν.

Στην σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου βρήκα στοιχεία από την αισθητική των manga και των cartoon όπως η σειρά Παλιά Γιαπωνέζικα παραμύθια (Manga Nippon Mukashi Banashi), τη θεατρική καρικατούρα αλλά και ένα αμερικανικό σκηνοθετικό ύφος. Η παρουσίαση των θεών, τη μια ως πλούσιοι γιάπηδες και την άλλη ως καρικατούρες με τις μεγάλες χάρτινες κεφαλές, το επικλινές σκηνικό (ενός συμβολισμός, ίσως, της συνεχής προσπάθειας ίσως του ανθρώπου να αντισταθεί στο κακό και να μη διολισθήσει σε αυτό), η ποιητική φυσική βροχή πάνω στη σκηνή και η συνεχής κίνηση των ηθοποιών που γέμιζαν τον χώρο είναι μερικά μόνο από τα σκηνοθετική ευρήματα της Ευαγγελάτου που απογείωσαν την παράσταση. Θα μπορούσα να πω ότι είναι μια από τις πιο ολοκληρωμένες και άρτιες σκηνοθετικές δουλείες της τα τελευταία χρόνια.

Οι όποιες ενστάσεις που θα είχα για αυτή την παράσταση είναι στο θέμα του casting. Καθώς παρακολούθησαν την παράσταση δυο φορές αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι καθώς οι παραστάσεις προχωρούσαν οι ερμηνείες όλων των συντελεστών εξελίσσονταν και ενώ την πρώτη φορά μου είχαν φανεί καθώς αδύναμες, τη δεύτερη φορά το ομολογώ ότι ήταν πάρα πολύ καλές. Ενώ οι σημειώσεις του Μπρεχτ απαιτούν, σύμφωνα με το δελτίο τύπου, «η Σεν Τε να παιχτεί από μιαν ηθοποιό πρώτης τάξεως [καθώς] μόνο μια ευφάνταστη καλλιτέχνης μπορεί να παίξει έναν καλό άνθρωπο», η Στεφανία Γουλιώτη στάθηκε, παρά την μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλε, αδύναμη για αυτό το έργο. Ομολογώ πάντως ότι τη δεύτερη φορά που την είδα μου άρεσε περισσότερο καθώς κατάφερε να αποδώσει και τους δυο ρόλους με αρκετό επαγγελματισμό. Φυσικά, τον ρόλο του Σούι Τα τον απέδωσε καλύτερα από τον ρόλο της Σεν Τε. Έδειχνε πάντως ότι ζούσε τον ρόλο και τον υπερασπίζονταν με όλες τις υποκριτικές τις δυνάμεις. Βελτιωμένες ήταν επίσης και οι ερμηνείες των υπόλοιπων ηθοποιών, που συντέλεσαν στην επιτυχία της παράστασης. Από αυτούς θα πρέπει να ξεχωρίσω τον εξαιρετικό Σωτήρη Τσακομίδη ως νερουλά Βανγκ και τον Νικόλα Παπαγιάννη ως Τρίτο Θεό και Γιανγκ Σουν.

Κλείνοντας οφείλω να επισημάνω ότι η ποιότητα, η αισθητική και η αρτιότητα αυτών των παραστάσεων δείχνουν ένα υψηλό επίπεδο των Ελλήνων καλλιτεχνών που θα μπορούσαν να συναγωνιστούν επάξια τους συναδέλφους τους από το εξωτερικό. Τέλος, αυτές οι παραστάσεις με την κατάλληλη προώθηση μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ κερδοφόρο προϊόν, αλλά το σημαντικότερο ένα πολιτιστικό προϊόν που θα προβάλει την χώρα μας στους θεατρικούς και πολιτισμικούς θεσμούς διεθνώς.

71889_198907556915904_753627862_n

45552_203494516457208_840563520_n18986_203494379790555_1374202507_n46349_203494426457217_2020200969_n64244_203494323123894_58781296_n71887_203494203123906_1819698748_n76338_203494389790554_2019465619_n196387_203494223123904_2026085255_n269356_203494429790550_489595424_n320909_203494373123889_736559674_n373891_208221215984538_370225186_n408539_203494423123884_1996703837_n430074_203494249790568_1345215350_n528820_203494173123909_819729121_n395411_203494469790546_418225150_n398103_203494313123895_1872082151_n536915_203494279790565_64516150_n537013_203494286457231_581892341_n543889_203494226457237_2073381863_n734716_203494133123913_1841335711_n603162_203494486457211_2074063608_n735210_203494483123878_571317833_n

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.631 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: