Editorial #6 | Πολιτιστικές αποδράσεις Φεβρουαρίου.

Σχολιάστε

01/02/2013 από cmorfakis

Παρότι πρόθεση μου είναι να αποτελέσει το Mingle with Arts ένα εναλλακτικό οδηγό με προτάσεις για πολιτιστικές αποδράσεις και ενώ πάντα διακατέχομαι από θετική διάθεση και σκέψη, δεν μπορώ να μην σχολιάσω τις σαρωτικές ανακατατάξεις που αλλάζουν το τοπίο του πολιτισμού και οι οποίες σχεδιάζονται από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και αφορούν καταργήσεις και συγχωνεύσεις οργανισμών του υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού. Για την ανικανότητα του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, δεν επιθυμώ να επεκταθώ εδώ, αλλά οι προωθούμενες πολιτικές στο χώρο του πολιτισμού κάτω από το βάρος της δημοσιονομικής ασφυξίας μόνο θετικές δεν προβλέπονται για τη λειτουργία πολιτιστικών οργανισμών. Χαρακτηριστικότερο όλων, και ενδεικτικό της απουσίας σοβαρής κρατικής πολιτιστικής πολιτικής, είναι το γεγονός ότι έξι μήνες πριν από την έναρξη του Ελληνικού Φεστιβάλ (ΕΦ) και ακόμη δεν έχει οριστεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του. Όσο για το πρόγραμμα του Ελληνικού Φεστιβάλ ένας θεός ξέρει τι θα περιλαμβάνει και αν τελικά θα πραγματοποιηθεί. Επίσης, ακέφαλο διοικητικά βρίσκεται και το Εθνικό Θέατρο (ΕΘ) ενώ κανένας προγραμματισμός δεν έχει γίνει ως τώρα για τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του, από τη στιγμή που η θητεία του Γιάννη Χουβαρδά ολοκληρώνεται το καλοκαίρι.

Μετά από αυτή την όχι και τόσο ευχάριστη παρεκτροπή, επανερχόμαστε με πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις για πολιτιστικές αποδράσεις. Αυτό το μήνα εστιάζουμε το ενδιαφέρον σας περισσότερο σε θεατρικές παραστάσεις ενώ για τις εκθέσεις και τα εικαστικά δρώμενα θα διαβάσετε τα σχετικά άρθρα που θα δημοσιευθούν στην οικεία θεματική.

Le-Cargo-2-(c)-Agathe-Poupeney

Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ) συνεχίζεται (ως 10/2) η παράσταση «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» του Bertolt Brecht σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Από το υπόλοιπο πρόγραμμα της Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (ΣΓΤ)  για τον μήνα Φεβρουάριο ξεχωρίζουμε τις ακόλουθες παραστάσεις κει εκδηλώσεις.

Ενδιαφέρουσα σύμφωνα με την περιγραφή της φαίνεται και η παράσταση χορού Faustin Linyekula – Le Cargo (6-10/2/2013). Είτε χρησιμοποιεί λέξεις, είτε κινήσεις, μουσική ή εικόνες, ο 38χρονος Αφρικανός χορευτής και χορογράφος Faustin Linyekula αναδεικνύει την πολιτική διάσταση της τέχνης. Στο επίκεντρο της καλλιτεχνικής του ανησυχίας βρίσκεται η ταλαιπωρημένη χώρα του: Η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (πρώην Ζαΐρ, πρώην Βελγικό Κονγκό). Στο Le Cargo, το πρώτο του σόλο, ο διάσημος χορογράφος επιστρέφει στο σώμα και την κίνηση ως τα κατεξοχήν εργαλεία κατανόησης και καταγραφής της ιστορίας. Ο Linyekula πιστεύει βαθιά ότι η τέχνη λειτουργεί ως αντίδοτο στην κρίση, ως καταλύτης αφύπνισης συνειδήσεων, ως κραυγή δύναμης, ως ξόρκι της απελπισίας. Και καθώς ο χορός του διηγείται ιστορίες αγάπης και σκότους, το μήνυμά του παραμένει αισιόδοξο: το σώμα είναι η επιβεβαίωση της ζωής που συνδέει αυτά που ζήσαμε με αυτά που ονειρευόμαστε να ζήσουμε, αυτά που θα οικοδομήσουμε σαν απάντηση στα ερείπια του παρελθόντος.

0,,16455223_303,00

Επίσης, οι Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία –της δεκαετίας του 1960 αλλά και του σήμερα– αποτελούν το «ζωντανό υλικό» του ιδιαίτερου θεάματος που στήνουν στη Στέγη οι δύο νέοι Έλληνες καλλιτέχνες και ο διακεκριμένος Γερμανός δραματουργός Jens Hillje. Στην παράσταση των Ανέστη Αζά & Πρόδρομου Τσινικόρη – Τηλέμαχος: Should I Stay or Should I Go? η παλιά γενιά μεταναστών, οι γκασταρμπάιτερ, και οι «φυγάδες» της σημερινής οικονομικής κρίσης συναντιούνται. Πρωταγωνιστές σε αυτό το «θέατρο της πραγματικότητας» δεν είναι μια ομάδα ηθοποιών αλλά οι ίδιοι οι Έλληνες της Γερμανίας – ηλικιωμένοι και νέοι, καθηγητές Πανεπιστημίου και εργάτες, ιδιοκτήτες καζίνο και σερβιτόροι. Αφηγούνται στο κοινό τις ιστορίες τους, ο καθένας ως ένας σύγχρονος Οδυσσέας, είτε ζωντανά επί σκηνής είτε μέσω οπτικοακουστικού υλικού. Μαζί τους, ο νέος ηθοποιός-σκηνοθέτης Πρόδρομος Τσινικόρης, που γεννήθηκε στη Γερμανία αλλά ζει στην Ελλάδα, συμπληρώνει τη σύγχρονη αυτή ραψωδία, ως ένας «άλλος» Τηλέμαχος κι ενσαρκώνει το μεγάλο δίλημμα της γενιάς του σε σχέση με την πατρίδα μας: «Να μείνω ή να φύγω;».

bilal_enki1

Τέλος, ο Enki Bilal, από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους εκπροσώπους του κόμικ επιστημονικής φαντασίας, αλλά και σκηνοθέτης ταινιών στις οποίες πρωταγωνίστησαν ονόματα όπως οι Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, Μισέλ Πικολί, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Καρόλ Μπουκέ, συζητά, προσκεκλημένος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, με τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Γιώργο Αρχιμανδρίτη για όλα: για τα κόμικς, το σινεμά, την πολιτική και οικολογική διάσταση του έργου του αλλά και για τα Βαλκάνια όπου γεννήθηκε, πριν η οικογένειά του εγκατασταθεί στη Γαλλία, τους απόηχους των συνεχών πολέμων, την «Ιστορία που τον πήρε από τα μούτρα», όπως έχει κάποτε πει, ήδη από μικρό παιδί.

photo-by-gene-schiavonne-gates

Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) τον Φεβρουάριο θα παρουσιαστούν δυο σημαντικές παραστάσεις που αξίζουν την προσοχή σας. Η πρώτη είναι το καινούργιο μπαλέτο του Boris Eifman: Rodin (Eifman Ballet – Saint Petersburg) , εμπνευσμένο από τη ζωή και το έργο του μεγάλου γλύπτη Auguste Rodin, και κυρίως από τη θυελλώδη σχέση του με τη μαθήτρια, ερωμένη και μούσα του, Camille Claudel. Καθώς οι κριτικές από τον διεθνή τύπο είναι διθυραμβικές απομένει να το απολαύσουμε και στην Ελλάδα. Η δεύτερη σημαντική αύξηση είναι η παράσταση Murmures des murs, with Aurélia Thierrée (15-16/2/2013), μια ονειρική παράσταση όπου το τσίρκο συναντάει το θέατρο,  η πραγματικότητα τη φαντασία, ο λυρισμός και η ποίηση το γέλιο. Η Η  Aurélia Thierrée είναι κόρη της  Aurélia Thierrée (κόρης του Charlie Chaplin) και του Jean-Baptiste Thiérrée. Οι γονείς της είναι εμπνευστές και δημιουργοί της σύγχρονης μορφής του τσίρκου, των περίφημων θεαμάτων «Φανταστικό Τσίρκο» και «Αόρατο Τσίρκο». Για τους λάτρεις της όπερας προτείνουμε την αναμετάδοση του MET HD LIVE: Giuseppe Verdi: Rigoletto (17/2/2013) ενώ από τις αναμεταδόσεις του National Theatre Live το The Magistrate.

32750-74182

Στο Εθνικό Θέατρο (ΕΘ) τον Φεβρουάριο συνεχίζεται οι παραστάσεις Οδύσσεια – Μια παράσταση του Robert Wilson, βασισμένη στο έπος του ΟμήρουΌνειρο καλοκαιρινής Νύχτας σε σκηνοθεσία Μιχαήλ ΜαρμαρινούΖ του Βασίλη Βασιλικού, σε σκηνοθεσία της Έφης Θεοδώρου και Κόκκινα φανάρια του Αλέκου Γαλανού, σε σκηνοθεσία-σκηνικά-χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου. Παράλληλα, εντάσσεται  στο ρεπερτόριο και η παράσταση Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα του Eugene O ‘Neill (από 21/2/2013) που επεξεργάζεται τον μύθο της Ορέστειας και τον μεταγράφει σε μια σύγχρονη τριλογία, αποκαλύπτοντας τη διαβρωμένη εικόνα της αστικής τάξης που κρύβεται πίσω από ένα άψογο προσωπείο. Το οικοδόμημα που συντηρείται από τον πουριτανισμό και μια άκαμπτη ηθική στάση ζωής κλονίζεται σταδιακά και συμπαρασύρει όσους παγιδεύονται μέσα σ’ αυτό. Οι ήρωες νευρωτκοί, απελπισμένοι και εν τέλει αδικαίωτοι, καταδικάζονται στη λήθη και τη σιωπή. Το πληθωρικό αυτό υλικό της τριλογίας επεξεργάζεται και συμπυκνώνει σε ενιαία παράσταση ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς με τη συνεργασία ενός σημαντικού συνόλου πρωταγωνιστών.

18511_590025477690566_1253839682_n

Με την πρόθεση να γνωρίσει στο κοινό καλύτερα τον πολυγραφότατο συνθέτη του Βαφτιστικού, η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ)  αναβιώνει φέτος τη γοητευτική οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη – Η Χαλιμά. Σε αυτό το πλαίσιο φροντίζει πρωτ’ απ’ όλα για την αποκατάσταση του μουσικού κειμένου, ώστε το έργο να δοθεί στην πλήρη του μορφή και με την αυθεντική ενορχήστρωση.  Η Χαλιμά ανασύρθηκε από τα μουσικά αρχεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.  Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το φθινόπωρο του 1926 από τον θίασο Καντιώτη-Ριτσιάρδη στο καλοκαιρινό θέατρο Μοντιάλ με πολύ μεγάλη επιτυχία. Η υπόθεση, σύμφωνα με το λιμπρέτο του Σ. Ποταμιάνου, εμπνευσμένη αμυδρά από τις «Χίλιες και μια νύχτες», εξελίσσεται σε ένα παλάτι της ανατολής, όπου ο κουτοπόνηρος μάγειρας Αλή-Μουσακάς χρησιμοποιείται ως όργανο των ερωτικών σχεδίων της σαγηνευτικής Χαλιμάς και του αιχμάλωτου πρίγκιπα Σαχ-Ρουμάν. Η μουσική του Σακελλαρίδη βρίθει από ανατολίτικες μελωδίες, οι οποίες συνδυάζονται με ευφάνταστο και χιουμοριστικό τρόπο με τους κοσμοπολίτικους ρυθμούς της εποχής: το φοξ-τροτ, το τανγκό και το one-step. Η Χαλιμά παρουσιάζεται για πρώτη φόρα από την Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τη σκηνοθεσία και επεξεργασία του κειμένου έχει αναλάβει ο Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος την περασμένη καλλιτεχνική περίοδο υπέγραψε τη μεγάλη επιτυχία της Κρητικοπούλας του Σαμάρα.

b_8024_dimios_erota_@_douros_creatives_pro_b185

Μια πολύ ενδιαφέρουσα «συνάντηση» πρόκειται να λάβει χώρα στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης (ΙΜΚ) από τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου έως την Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00. Για πρώτη φορά θα συναντηθούν επί σκηνής η Ξένια Καλογεροπούλου και ο Μηνάς Χατζησάββας ως πρωταγωνιστές της θεατρικής μεταφοράς του σπουδαίου διηγήματος του Ιρβιν Γιάλομ «Ο Δήμιος του Έρωτα», σε σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη. Η εβδομηντάχρονη Θέλμα (Ξένια Καλογεροπούλου), χορεύτρια στο παρελθόν, διακατέχεται από μια έντονη ερωτική εμμονή για τον προηγούμενο και κατά πολύ νεότερο ψυχοθεραπευτή της, τον Μάθιου, με τον οποίο πριν 8 χρόνια είχε συνάψει μια σύντομη ερωτική σχέση. Οι εικοσιεφτά μέρες που διήρκεσε η σχέση αυτή έχουν καρφωθεί στο μυαλό της και την καθιστούν ανήμπορη να συνεχίσει τη ζωή της. Ο καινούριος της ψυχοθεραπευτής, ο Ίρβιν (Μηνάς Χατζησάββας) θα προσπαθήσει κατά τη διάρκεια των συνεδριών τους να ξεριζώσει με κάθε θεραπευτικό μέσο που διαθέτει αυτή την εμμονή. Η παράσταση είναι ένας συνδυασμός θεάτρου και χοροθεάτρου, καθώς μια μπαλαρίνα (Έλενα Γεροδήμου) αναπαριστά χορογραφικά την ψυχή της Θέλμα, ο ηθοποιός που υποδύεται τον Μάθιου (Χρήστος Παπαδόπουλος) είναι ταυτόχρονα και χορευτής και αλληλεπιδρά με την μπαλαρίνα, ενώ και οι 2 πρωταγωνιστές της ιστορίας μπαίνουν κι αυτοί σε μια κινησιολογική περιπέτεια μαζί τους. Το γήρας, ο έρωτας, η δύσκολη επικοινωνία προσεγγίζονται με λεπτό χιούμορ και ταχείς ρυθμούς, οι οποίοι εξυπηρετούν το στόχο της παράστασης να σπάσει τη σοβαροφάνεια που καραδοκεί όποτε θέτουμε μεγάλα ερωτήματα για τη ζω.

b_7986_panagiwths-petrakhs-bana-pefanh_web

Από την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου έως την Κυριακή 3 Μαρτίου 2013 επαναλαμβάνεται στο γκαράζ του Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (ΙΜΚ) η παράσταση «Ένας κάποιος Παράδεισος 2» σε κείμενο και σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη. Ένα σκληρό, σύγχρονο έργο, βασισμένο στη ζωή και το έργο του Ζαν Ζενέ. Το έργο εκτυλίσσεται στη φυλακή όπου ο έγκλειστος για πολλοστή φορά, Ζενέ, προσπαθεί να τελειώσει ένα βιβλίο  Οι ήρωες ξεπηδούν απ’ την φαντασία του, παίρνουν σάρκα και οστά, ζουν την δική τους ζωή στο περιθώριο, μισούν και λατρεύουν τον δημιουργό τους. Η πραγματικότητα και η φαντασία του συγγραφέα μπλέκονται τόσο, που αδυνατείς να καταλάβεις ποια είναι ποια. Ο κόσμος του Ζενέ – πιο επίκαιρος από ποτέ σήμερα- γίνεται ο καθρέφτης του κόσμου μας.

b_8000_slide02

Τέλος άλλη μια ενδιαφέρουσα παράσταση χορού με τίτλο«Το σωματίδιο του Θεού» από τους κι όμΩς κινείται [βασισμένο σε κείμενα του Δ. Αποστολάκη], θα πραγματοποιηθεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (ΙΜΚ) από Πέμπτη 21, έως Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013. Στόχος της ομάδας είναι η διήγηση αυτού του πανάρχαιου παραμυθιού της δημιουργίας του σύμπαντος, στη σημερινή του μορφή, έτσι όπως μας το διηγείται η επιστήμη της φυσικής με αυτούς τους παράξενους όρους, όπως η μεγάλη έκρηξη, το καθιερωμένο μοντέλο, την υπερσυμμετρία, τα μποζόνια και τα φερμιόνια, την αντιύλη, την ενοποίηση των δυνάμεων, τη σκοτεινή ενέργεια και ύλη, τις μαύρες τρύπες… Οι 7 ερμηνευτές (χορευτές και ακροβάτες) αναπτύσσουν μια διαλεκτική σχέση με αυτή την παρέλαση εννοιών και συλλογισμών, που κυμαίνεται ανάμεσα στην οπτικοποίση, την ολοένα αυξανόμενη αίσθηση της μικρής ανθρώπινης εμβέλειας, μέσα σε αυτό το εξωφρενικό και πολυσχιδές σύμπαν και την ακούραστη γενναιότητα του ανθρώπινου είδους, στην ασταμάτητη έρευνά του, με ό,τι μέσο διαθέτει, προκειμένου να καταλάβει ποιοι είμαστε, πως φτιάχτηκε όλο αυτό και τι τελικά θα απογίνουμε.

logo11

Τέλος, η αντιπρόταση που ήρθε πριν από 11 χρόνια να ταράξει τα νερά με μια ντανταϊστική, πανκ προσέγγιση του σύγχρονου κινηματογραφικού τοπίου θα είναι και φέτος παρούσα, με νέο πλούσιο υλικό. Ο λόγος για το  11ο Φεστιβάλ Καλτ Ελληνικού Κινηματογράφου,που όπως κάθε χρόνο θα λάβει χώρα στο Gagarin 205, σε μια «σύναξη παράδοξων σινεφίλ» από την 1η ως τις 3 Φεβρουαρίου 2013. Αυτή τη φορά, με τον Νίκο Τριανταφυλλίδη –εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή– στις καρέκλες των συνδιοργανωτών και υπεύθυνων του προγράμματος έκατσαν ο μουσικός και σκηνοθέτης Αλέξανδρος Βούλγαρης (The Boy) και ο σκηνοθέτης Φωκίων Μπόγρης.

Όπως σημειώνει ο Νίκος Τριανταφυλλίδης, «προεξέχουσα θέση είχαν, βέβαια, τα VHS »σκουπίδια» των βιντεοκλάμπ. Ταινίες γυρισμένες κυριολεκτικά στο πόδι, άρπα κόλα, που έλεγε και ο Περάκης, με υποτυπώδη τεχνικά μέσα, ανειδίκευτα συνεργεία, προχειρογραμμένα σενάρια στο πόδι και αδιάβαστους ηθοποιούς και »ηθοποιούς». Ως φεστιβάλ θέλαμε να σοκάρουμε τους κονφορμιστές, από όπου και αν αυτοί προέρχονται. Το σύστημα, όμως, ξέρει να ενσωματώνει και τα πλέον ακραία στοιχεία του. Έτσι, στο πέρασμα του χρόνου, τα πάλαι ποτέ σκουπίδια έγιναν χρυσά διαμάντια των βιντεοκλάμπ, ξεπέρασαν το cult status και έγιναν mainstream». Για τον ίδιο, αναμφισβήτητα το φεστιβάλ έχει πλέον ολοκληρώσει την πρωταρχική του αποστολή… «Πόσο μάλλον όταν έχουν αλλάξει ριζικά τόσο οι συνθήκες θέασης μιας ταινίας… Όσο, όμως το άναρχο πνεύμα του φεστιβάλ ακόμη προκαλεί, όσο συσπειρώνει κάθε λογής σινεφίλ με μια »θρησκευτική» συνέπεια για να ζήσουμε, έστω και για λίγο, το πάλαι ποτέ »συλλογικό όνειρο» και όσο έχουμε ακόμη τη δίψα να βλέπουμε μαζί ταινίες, εμείς θα είμαστε ακόμη εδώ», καταλήγει.

Ταινίες για «όλα τα μεγέθη που διατηρούν το μύθο τους», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της διοργάνωσης, θα προβληθούν στο 3ήμερο φεστιβάλ-θεσμό σε μια συνάντηση «απενοχοποιημένη». Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το πρόγραμμα περιλαμβάνει «κλασικές αγαπημένες ταινίες, ξεχασμένα διαμάντια της λάσπης αλλά και νέες πολλά υποσχόμενες παραγωγές με προδιαγραφές overdose». Τιμώμενο πρόσωπο φέτος θα είναι ο ηθοποιός Διονύσης Ξανθός, ο οποίος και θα βραβευθεί, ενώ παράλληλα θα προβληθεί ένα φετίχ αφιέρωμα με τις καλύτερες ταινίες της προσεγμένης και ολιγαρκούς φιλμογραφίας του.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.631 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: