Akram Khan Company – DESH | Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (10/12/2012)

Σχολιάστε

13/12/2012 από cmorfakis

production-image-82

«i am fascinated by water inside the earth, it is the core principle of the way i think and move, fluidity within form… and bangladesh has an abundance of both water and earth… i am fascinated to search for and explore a story that addresses the tragedy and comedy of lives in bangladesh».   – akram khan

Το DESH (που σημαίνει πατρίδα στη βεγγαλική γλώσσα), είναι μια αναζήτηση …πρόκειται ουσιαστικά για ένα ταξίδι …είναι η προσπάθειά του Akram Khan, που γεννήθηκε στο Λονδίνο, με καταγωγή από το Μπαγκλαντές, να κατανοήσει τη χώρα των γονιών του και μέσω αυτής να προσδώσει ένα νόημα στον εαυτό του. Όπως ο ίδιος τονίζει στην παράσταση ανακαλεί ιστορίες που του έλεγαν οι δικοί του τις οποίες εμπλουτίζει με νέες που απέκτησε έπειτα από ταξίδι του στη χώρα καταγωγής του. Ουσιαστικά, είναι μια παράσταση που πλούσια σε συμβολισμούς στους οποίος ο καθένας μπορεί να δώσει τις δικές του ερμηνείες.

Το DESH ξεκινά με τον Khan να περπατά στη σκηνή με ένα πουκάμισο και παντελόνι dhoti. Τα βήματά του είναι κουρασμένα και κρατά μια λάμπα πηγαίνοντας για προσκύνημα σε αυτό που πιθανόν πρέπει να υποθέσουμε ότι είναι ο τάφος του πατέρα του. Το όλο θέαμα είναι κατά κάποιο τρόπο ο διάλογος που θα ήθελε να έχει μαζί του και τον οποίο δεν πραγματοποίησε όταν ήταν πολύ νέος και ανόητος για να τον ακούσει. Σύντομα, το φως επεκτείνεται γύρω από αυτόν και σοκαριστικά αρχίζει να χτυπάει τη γη με μια βαριοπούλα. Σε θλίψη και απογοήτευση σίγουρα …αλλά επίσης, ίσως, σε μια προσπάθεια να τρυπώσει σε ένα δρόμο επιστροφής στο παρελθόν, πίσω στον χρόνο και στο χώρο και σε μια συμβολική προσπάθεια συνομιλία με τον πατέρα του.

Στιγμές αργότερα, Khan μεταφέρεται πράγματι στους πολύβουους και βρώμικους αστικούς δρόμους του Μπαγκλαντές, ο ήχος μας προκαλεί να φανταστούμε τον αόρατο λαό και την κίνηση του …το σώμα του στροβιλίζεται σε ένα εκρηκτικό χορό, που συνδυάζει σύγχρονη κινησιολογία και τον αρχαίο ινδικό χορό kathak (η λέξη kathak προέρχεται από τη σανσκριτική kathaka που σημαίνει «αφηγητής», «ραψωδός»). Μπορεί κανείς να θαυμάσει τη ζωντάνια της κίνησή τους, το δυναμισμό αλλά και την ακρίβειά της, τη μετατροπή του σώματός του σε μια χορευτική γλώσσα η οποία μεταμορφώνει την καθημερινή επιβίωση σε φυσική ποίηση.

production_slide150

Μοναδική είναι η σκηνή με τη συμβολική μηχανή – τηλεφωνικό κέντρο; –   και τις μουτζούρες από γράσο στο φαλακρό του κεφάλι που με μια κάμψη προς τα εμπρός, αποκαλύπτει ότι στην πραγματικότητα έχει ζωγραφισμένο ένα πρόσωπο – πιθανόν του πατέρα του; Αυτό το κεφάλι με το ζωγραφισμένο πρόσωπο πάνω του το χειρίζεται εξαιρετικά σαν να είναι μια μπάλα από πέτρα η οποία έχει εντελώς αποκολληθεί από το σώμα του. Οι έγνοιές αυτού του «μικρού ανθρώπου» φαίνεται πάρα πολύ βαριές για τους στενούς ώμους του.

Από τα εντυπωσιακότερα στιγμιότυπα της παράστασης είναι επίσης η αφήγηση μιας αρχαίας ιστορία για τους μουσώνες που μας μεταφέρει στο φυσικό τοπίο του Μπαγκλαντές. Όλο αυτό γίνεται με μια ποιητικότητα μοναδική μέσω της χρήσης ενός φαντασμαγορικού animation (μου θύμισε πολύ την αισθητική του Die Geschichte des Prinzen Achmed (Οι περιπέτειες του πρίγκιπα Αχμέτ) της Lotte Reininger και τα Manga Nippon Mukashi Banashi (Παλιά κινέζικα παραμύθια). Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν, ισχυρές αναφορές στην τραγική και βίαιη ιστορία της πατρίδας του, μιας χώρας με αμέτρητους νεκρούς κάθε χρόνο από τις πλημμύρες, μιας χώρας όπου η περιοδικότητα των μουσώνων καθορίζει τη μοίρα των ανθρώπων.

production_slide151

production_slide145

production_slide149

Ενοχή, κωμωδία, θυμός και τρυφερότητα είναι ζωντανά εδώ. Το καλύτερο έρχεται στο τέλος, με την εξαιρετική σύλληψη και υλοποίηση των μουσώνων ως ένα γλυπτό στο χώρο μέσα στο οποίο ο Khan μπορεί να χάσει τον εαυτό του αλλά και να ξαναβρεί τον εαυτό του καθώς οι κύκλοι της μοίρας και ο καιρός (που στο Μπαγκλαντές είναι ουσιαστικά το ίδιο πράγμα ) αποκαλύπτονται σ’ αυτόν. Προς το τέλος, μια αργή κίνηση των μουσώνων (μεταξωτές κορδέλες) κατεβαίνουν στη σκηνή, αντιπροσωπεύοντας ό,τι στέκεται μεταξύ του Khan και του παρελθόντος του. Είναι μια πανέμορφη εικόνα, που θυμίζει το μνημειώδες μοναξιά του ταξιδιού του προς τα πίσω, καθώς και τον ηρωισμό του.

production_slide146

production_slide148

Το DESH είναι μια παράσταση που σε συγκλονίζει με το δυναμισμό και την ποιητικότητάς της, που παρουσιάζει το ασιατικό τρόπο σκέψεις και ζωής με τρόπο που τον καθιστά παγκόσμια κληρονομία. Είναι μια παράσταση τραγική, συναρπαστική, μαγική και παράλληλα τέλεια ισορροπημένη στα 80 περίπου λεπτά που διαρκεί.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: