Ο Ορφέας στον Άδη του Τέννεση Ουίλλιαμς | Εθνικό Θέατρο (22/11/2012)

Σχολιάστε

25/11/2012 από cmorfakis

«Υπάρχει ένα πουλί που δεν έχει πόδια, και γι’ αυτό δεν μπορεί να καθίσει πουθενά αλλά πρέπει όλη του τη ζωή να μένει στον αέρα πάνω στα φτερά του. Κάποτε είδα ένα. Είχε πεθάνει κι είχε πέσει στη γη«, Ο Ορφέας στον Άδη του Τέννεση Ουίλλιαμς.

Ο Ορφέας στον Άδη του Τέννεση Ουίλλιαμς, μέρος της «Τριλογίας του Νότου» (μαζί με το Λεωφορείο ο Πόθος και την Εαρινή καταιγίδα), είναι ένα υπαρξιακό και τραγικό έργο αλλά ταυτόχρονα βαθύτατα πολιτικό. Η πλοκή του, όπως περιγράφεται στον οδηγό σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, εξελίσσεται ως εξής: «Ο περιπλανώμενος νεαρός μουσικός Βαλ καταφθάνει σε μια μικρή πόλη του αμερικανικού νότου. Μέσα σε αυτήν την κλειστή, ανδροκρατούμενη και ρατσιστική κοινωνία, ο νεαρός ασκεί μια αδιόρατη γοητεία και διεκδικείται από τις καταπιεσμένες γυναίκες της περιοχής. Ανάμεσά τους, η Λέιντι, παντρεμένη με τον βαριά άρρωστο και αυταρχικό Τόρανς, προβάλλει στο πρόσωπο του Βαλ τον άνθρωπο που θα μπορούσε να αλλάξει τη ζωή της. Ωστόσο η απόπειρά της να αποδράσει μαζί του πέφτει στο κενό. Ο περιχαρακωμένος τόπος γνωρίζει καλά πώς να προστατευτεί και να αποβάλλει κάθε επικίνδυνο ‘‘παράσιτο’’».

Στον Ορφέα στον Άδη αναπνέουμε τον βαρύ αέρα του αμερικανικού νότου την εποχή της ποτοαπαγόρευσης. Ξαναζούμε μια εποχή σκληρή και απάνθρωπη που ωστόσο λίγο διαφέρει από τη σημερινή. Σε πολλά σημεία το έργο του Τέννεση Ουίλλιαμς ανατέμνει τις κοινωνικές, πολιτικές και θρησκευτικές δομές τις κοινωνίας από τις οποίες ξεπηδούν στη συνέχεια τα ατομικά πεπρωμένα. Ερχόμαστε αντιμέτωποι με σημαντικά υπαρξιακά ερωτήματα που σχετίζονται με την ελευθερία του ατόμου και την ανεξαρτησία του από τις κοινωνικές νόρμες. Ταυτόχρονα, είναι ένα έργο επίκαιρο καθώς διαπραγματεύεται το θέμα του ξένου, του μετανάστη σε μια άλλη χώρα και τον τρόπο αντιμετώπισής του από τους γηγενείς. Οι ξένοι είναι αυτοί που διαταράσσουν την ηρεμία και τα χρηστά ήθη οπότε πρέπει να αποβάλλονται από την κοινωνία και να τιμωρούνται για την ιεροσυλία τους.

Οι συμβολισμοί που υπάρχουν στον Ορφέα στον Άδη είναι αρκετοί …ο Βαλ, ένας περιπλανώμενος μουσικός, είναι ένα αγρίμι που προσπαθεί να διατηρήσει την ελευθερία του πέρα από τις κοινωνικές νόρμες. Με τη μουσική του προσπαθεί να δαμάσει τον «άξεστο» κόσμο του αμερικάνικού Νότου (Άδης) όπως ο μυθικός ήρωας Ορφέας. Ωστόσο, ο έρωτας που τόσο έχει υμνηθεί ως απελευθερωτής σε αυτή την περίπτωση δεσμεύει τον Βαλ, του στερεί την ελευθερία του και τελικά τον υποτάσσει στη μοίρα του που είναι ο θάνατος. Παράλληλα, η Λέηντυ Τόρανς, κόρη Ιταλού μετανάστη που έψηνε παράνομα ποτά, είναι μια ελεύθερη και δυναμική γυναίκα που η μοίρα την αναγκάζει να υποταχθεί στον αυταρχικό και αδίστακτο άνδρα της Τζέημπ Τόρανς, έναν πουριτανό, ξενοφοβικό, άξεστο και ρατσιστή Αμερικάνο του νότου, ο οποίος έχει δολοφονήσει τον πατέρα της. Προσπαθώντας να σπάσει τα δεσμά της με το παρελθόν και να νιώσει ξανά ελεύθερη, ερωτεύεται τον νεαρό Βαλ και τον ακολουθεί στο τραγικό τέλος του.

Η σκηνοθεσία της Barbara Weber ήταν συμπαθητική χωρίς βέβαια να παρουσιάζει μια αξιόλογη διαφορετική πρόταση για το έργο. Τα λιτά σκηνικά του Michel Schaltenbrand βρίσκονταν σε αρμονία με την σκηνοθεσία και ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η εγκατάσταση με τους λαμπτήρες φθορισμού. Στα θετικά της παράστασης ήταν η εκπληκτική ερμηνεία της Λυδίας Φωτοπούλου ως Λέηντυ Τόρανς και του Ανδρέα Κωνσταντίνου ως Βαλ Ξαβιέ. Ειδικά, η  ερμηνεία της Λυδίας Φωτοπούλου ήταν τόσο φυσική και πειστική που σε όλες τις κινήσεις και τις εκφράσεις της έβλεπες ότι ζούσε το ρόλο όχι μόνο ότι τον ερμήνευε. Εντός των ιδιαίτερων ερμηνευτικών ικανοτήτων τους ήταν οι ερμηνείες των Γιώργου Κοτανίδη (Σερίφης Τάλμποτ) και Μηνά Χατζησάββα (Τζέημπ Τόρανς) ενώ αντίθετά η Θέμις Μπαζάκα ως Ντόλυ υπήρξε αδιάφορη αντίθετά ως Δεσποινίς Πόρτερ αρκετά πειστική.

Ο Ορφέας στον Άδη είναι μια παράσταση που αξίζει να παρακολουθήσει κανείς για την ποιητικότητά της αλλά και τα μηνύματα που ο Τέννεση Ουίλλιαμς υπόρρητα περνά στους θεατές για την ελευθερία, τη ζωή και το θάνατο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.632 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: