RootlessRoot feat. John Parish – Kireru | Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (19/10/2012)

Σχολιάστε

22/10/2012 από cmorfakis

«…This outburst is a moment where our mind has a chance to get stripped of rationalizing and conceptual thinking. In the moment of Kireru we lose rational clarity, and create ‘clarity of the body’ that is fully engaged and absorbed in action with an absolute unity without borders that our mind is constantly building up«.

Από το πρόγραμμα της παράστασης.

Η πρώτη επαφή με το έργο της ομάδας RootlessRoot ήταν το 2011 στην παράσταση Eyes in the Colors of the Rain. Ο ενθουσιασμός που προκάλεσε αυτή η παράσταση αποτέλεσε το έναυσμα να παρακολουθήσω τη νέα τους δουλειά με τίτλο Kireru. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ένα κοινό που παρακολουθεί τα δρώμενα αυτά, εντύπωση μου προκάλεσε πως οι θεατές στη Στέγη ήταν αισθητά μειωμένοι σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές, προφανώς λόγο της οικονομικής κρίσης. Θα πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε πως η τιμολογιακή πολιτική της Στέγης για τα εισιτήρια είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εποχής, με πολύ προσιτές τιμές για όλους και αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια στον πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση για αυτή την στρατηγική επιλογή. Αυτά ως αρχικά σχόλια και ας περάσουμε στην ουσία της παράστασης.

Παρότι δεν είναι ακριβώς το είδος του έργου που πλησιάζει τις αισθητικές προτιμήσεις μου ήταν μια εξαιρετική παράσταση. Μια παράσταση εννοιολογική, με βαθύτερα νοήματα και προβληματισμούς, με σύγχρονη εικονογραφία και χορογραφία (χωρίς ωστόσο πολλά στοιχεία πρωτοτυπίας) που δημιουργούσε έντονες εικόνες γεμάτες συμβολισμούς. Από μια άποψη θα μπορούσε να τη χαρακτηρίσει κανείς αρκετά μεταμοντέρνα.

 

Η χορογραφία των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα / Jozef Fruček) δεν έκλεψε την παράσταση αλλά ήταν άψογη από θέμα κινησιολογίας, με ορισμένα εντυπωσιακά σημεία και η οποία εκτελέστηκε εξαιρετικά από χορευτές υψηλού επιπέδου και ερμηνευτικής ικανότητας. Η μουσική σύνθεση του John Parish και η παρουσία του επί σκηνής ήταν στα θετικά της. Μια μουσική ηλεκτρονική, άλλοτε αρχέγονη και μυστικιστική που σε έκανε να ανακαλύψεις το εσώτερο εαυτό σου και άλλοτε άγρια, ξέφρενη λες και πετούσες τέρμα το γκάζι και έπεφτες στο κενό. Πραγματικά αποκαλυπτικός και εκπληκτικός ο Parish!!!

Καθώς δε φημίζομαι για τις περιγραφές μου, θα αρκεστώ σε μικρά σχόλια για ορισμένα μόνο σημεία της παράστασης… άλλωστε ο χορός αποτελεί μια αποκάλυψη την ώρα που το βλέπεις και το βιώνεις και λίγη από τη μαγεία του μπορείς να μεταφέρεις σε μια κριτική.

Ξεφυλλίζοντας το πρόγραμμα της παράστασης διαβάζουμε: «Στο Kireru, που στα ιαπωνικά σημαίνει «ξέσπασμα οργής», χορός και γλυπτική γίνονται ένα: η εσωτερική αγωνία για τον κόσμο εκφράζεται με μια διαρκή πάλη μεταξύ των χορευτών, η οποία με την ενέργειά της αναδιαμορφώνει συνεχώς ένα σκηνικό από μαλακό πηλό. Στο περιβάλλον τρομακτικής πίεσης όπου ζούμε, και όπου όλοι μας είμαστε ταυτόχρονα θύματα και θύτες, οι RootlessRoot επιλέγουν να ονειρευτούν τη στιγμή που τα εγκεφαλικά όρια του πολιτισμένου Δυτικού ανθρώπου θα υποχωρήσουν με πάταγο για να επιτρέψουν στο σώμα να εκφράσει την απόλυτη ελευθερία». Ωστόσο, προσπαθώντας να κατανοήσει κανείς την ουσία μιας παράστασης από τις περιγραφές που τα καλλιτεχνικά προγράμματα ή το πρόγραμμα της παράστασης προσφέρουν συμπεραίνει ότι αυτές οι περιγραφές είναι πολύ γενικές και αρκετές φορές διαφέρουν από την ίδια την παράσταση και τις ερμηνείες που μπορεί να δώσει ο καθένας.

Η παράσταση εξελίσσεται σε πέντε σπονδυλωτές ενότητες, αρχίζοντας από την αρπαγή της Ευρώπης, περνώντας σε μια παιδική χαρά ενηλίκων και από εκεί στην επικράτεια του Ελέους του Φόβου και του Κράτους και μετά χανόσουν λίγο το ομολογώ… Τα πολιτικά μηνύματα δεν έλειπαν επίσης ειδικά όταν σκιτσάρονται μια σημεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ένα αγκυλωτό σταυρό στη μέση (μια υποδήλωση για την άνοδο του νεοναζισμού στην γηραιά ήπειρο)∙ μια ευρωπαϊκή σημαία που στο αριστερό της μισό αντί για αστεράκια έχει την ημισέληνο (μια υποδήλωση για τη σχέση Ισλάμ και Δύσης ή την ισλαμοποίηση της Ευρώπης)∙ και μια Ελληνική σημαία με ένα μπαλονάκι των κόμιξ που εσωκλείει ένα ερωτηματικό (ίσως μια ερώτηση για το τι είναι η Ελλάδα σήμερα). Παράλληλα, από τους συμβολισμούς της παράστασης είναι η παρουσία του γράμματος Ω στην πρώτη ενότητα της παράστασης (κάθε αρχή ενέχει το τέλος), η παρουσία του γράμματος Α στην τελευταία ενότητα (κάθε τέλος ενέχει μια νέα αρχή) και του αριθμού 34 (η τετραγωνική ρίζα του οποίου εκφράζει κατ’ ορισμένους τη δομή του σύμπαντος το Α και το Ω).

Θα έλεγε κανείς ότι ήταν μια παράσταση για ψαγμένο κοινό. Ενδεικτικό ήταν ότι άτομα αποχώρησαν στην μέση της παράστασης (sic!). Και πραγματικά παρά το ενθουσιώδες χειροκρότημα στο τέλος δε γνωρίζω πόσοι κατάφεραν να κατανοήσουν τα υπόρρητα μηνύματά της… για αυτό και οι κριτικές στους διαδρόμους και το αίθριο ήταν ανάμεικτες. Άλλωστε, δυστυχώς η θεατρική παιδεία όπως και η αντίστοιχη χορευτική παιδεία δεν είναι αναπτυγμένες στη χώρα μας και αυτό δημιουργεί προβλήματα στην κατανόηση πολλών έργων. Βέβαια τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα ώστε το κοινό να έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη ευρωπαϊκή και διεθνή δημιουργία μέσω του Φεστιβάλ Αθηνών αλλά και με την πολύ πετυχημένη πορεία της Στέγης.

Συμπερασματικά. Δεν έμεινα απόλυτα ικανοποιημένος, περίμενα κάτι περισσότερο δυνατό, ίσως όμως από την άλλη να μη ήμουν και κατάλληλα προετοιμασμένος… αλλά οκ αυτή ήταν η πρώτη παράσταση στη Στέγη με την οποία εγκαινιάζω τη νέα καλλιτεχνική περίοδο που σίγουρα αναμένετε συναρπαστική!!!!

Σημείωση: Η παράσταση θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα, στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί σε σκηνές της Ευρώπης.

Σημείωση: Στην παράσταση έχουν χρησιμοποιηθεί κείμενα του Δανιήλ Χαρμς από το Γαλάζιο τετράδιο (Εκδόσεις Νεφέλη, 2010, μτφρ. Ροδούλα Παππά). Το έργο και η ζωή του Δανιήλ Χαρμς αποτέλεσαν κάποια από τα στοιχεία έμπνευσης για την παράσταση.

Σημείωση: Οι φωτογραφίες από την παράσταση που συνοδεύουν το παρόν άρθρο είναι από το slide show του Βασίλη Μακρή στο site http://www.protagon.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 1.631 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: